250097 Pädagogisches Handeln (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Verstehen, beraten, bilden, unterstützen, ermutigen, halten, aufklären – dies sind nur einige Prinzipien und Kerne des pädagogischen Handelns im Sinne einer Theorie des Guten in der Pädagogik. Dagegen gehören zu strafen, zu disziplinieren, zu missachten, ignorieren, zu beschämen und zu isolieren zu den Techniken einer „schwarzen“ oder „gouvernementalen“ Pädagogik. Im Seminar werden bindungs- und objektbeziehungstheoretische Grundlagen, Theorien des Verstehens, des Haltens von gouvernementalen Strategien abgegrenzt. Das Seminar stellt das Buch von Anne Frommann: Menschlichkeit mit Methode, das Bielefelder Modell der pädagogischen Beratung, das Modell des seelischen und sozialen Verstehens (Gröning 2014) sowie die Theorie des Haltens von Auchter (2000) in den Fokus. Gleichzeitig werden pädagogische Praxen: wie der Nachdenkraum, Tribunale wie Klassenkonferenzen u.ä. als Rituale der Scham diskutiert und ihren pädagogischen Grundlagen zugeordnet. Schließlich soll die Pädagogik Hartmut von Hentigs diskutiert werden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE4 Beratung und Organisationsentwicklung E2: Organisationsentwicklung und -forschung Study requirement
Student information
25-FS-BE4 Beratung und Organisationsentwicklung E2: Organisationsentwicklung und -forschung Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP-P1 Individuelle Profilbildung: Organisation, Qualität, Beratung E1: Beratung und Organisationsentwicklung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.3.3.1; Professionsbezogene Vertiefung   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2016_250097@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78035542@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 18, 2016 
Last update times:
Thursday, July 21, 2016 
Last update rooms:
Thursday, July 21, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78035542
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78035542