230015 Einführung in die Modallogik (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Im Seminar werden wir die Grundlagen der modalen Aussagenlogik kennenlernen und intensiv einüben. Zuerst werden wir uns anschauen, was genau die Modaloperatoren (Box und Diamant) semantisch von den aussagenlogischen Operatoren unterscheidet, und welche Rolle mögliche Welten dabei spielen. Anschließend werden wir uns einen Überblick über einige modallogische Systeme verschaffen und ein allgemeines Verfahren kennenlernen, mit dem wir überprüfen können, ob ein gegebener Schluss in einem gegebenen System gültig oder eine gegebene Formel in einem gegebenen System tautologisch ist. Abschließend werden wir das Verständnis der modallogischen Grundideen vertiefen, indem wir uns eine Erweiterung dieser Ideen vornehmen, die für ein spezielles Anwendungsgebiet konzipiert wurde.

Requirements for participation, required level

Wünschenswert sind Grundkenntnisse in Aussagenlogik (wie sie etwa in den Kursen Logik 1 und Formale Methoden 2 vermittelt werden) und Mengenlehre (wie sie etwa im Kurs Formale Methoden 1 vermittelt werden). Diese Grundkenntnisse können ggf. durch einen individuell bestimmten Arbeitsmehraufwand parallel zur Veranstaltung erworben bzw. aufgefrischt werden.

Bibliography

James Garson (2006): Modal Logic for Philosophers. Cambridge University Press.
Rod Girle (2010): Modal Logics and Philosophy (Second Edition). McGill-Queens University Press.
Graham Priest (2008): Introduction to Non-Classical Logic: From If to Is (Second Edition). Cambridge University Press.

External comments page

https://www.uni-bielefeld.de/lili/personen/dmilne/ml16.html

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-TXT-BaCL5 Vertiefungsmodul Veranstaltung aus dem Vertiefungsbereich Study requirement
Student information
26-HM_TP4_SP Hauptmodul TP4: Sprachphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Philosophie (Gym/Ge als zweites U-Fach) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) N6 HM TP SPR    
Philosophie (Gym/Ge fortgesetzt) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) N6 HM TP SPR    
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2016_230015@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_77458893@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, August 29, 2016 
Last update times:
Thursday, March 2, 2017 
Last update rooms:
Thursday, March 2, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=77458893
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
77458893