240371 Diagnose und Förderung im Mathematikunterricht aus interdisziplinärer Sicht (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Diagnose- und Förderkompetenzen gehören zu den professionellen Kernkompetenzen von Lehrerinnen und Lehrern. Im Schulalltag gilt es, unter verschiedenen standardisierten und qualitativen Diagnoseverfahren auszuwählen, um dann aus den Befunden theoriegeleitet Handlungsperspektiven für die Förderung abzuleiten. An diesen Herausforderungen setzt das Seminar aus gezielt interdisziplinärer Perspektive an.

Zentrale Ziele des Seminars sind es

- verschiedene standardisierte und leitfadengestützte psychologische und mathematische Diagnoseverfahren kennen zu lernen und u.a. anhand von Videos teilweise auch zu erproben, um ihre jeweiligen Vor- und Nachteile herauszuarbeiten,

- ausgehend von erprobten und bewährten psychologischen und mathematikdidaktischen Förderkonzepten konkrete Förderansätze anhand von authentischen Fallbeispielen, Aufgabenformaten und Veranschaulichungsmaterialien gegenüber zu stellen und mit Blick auf ihre Praktikabilität im (Förder-)Unterricht zu diskutieren,

- das erworbene Wissen abschließend auf zwei konkrete Fallbeispiele zu übertragen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Di 9-11 V0-133 27.09.2016
weekly Di 9:00-17:00 U2-205 27.09.2016
weekly Do 9:00-17:00 U2-205 29.09.2016
one-time Do 9-11 V0-133 06.10.2016
weekly Do 9:00-17:00 U2-205 06.10.2016

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information
27-BiWi3 Lernen und Entwicklung Aufbauseminar Psychologie der Entwicklung und Erziehung in sozialen Kontexten Study requirement
Student information
Aufbauseminar Psychologie des Lehrens und Lernens Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Didaktische Studien Mathematik Wahlpflicht 3 aktive Teilnahme GS und HS

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2016_240371@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_77215452@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, June 29, 2016 
Last update times:
Wednesday, September 7, 2016 
Last update rooms:
Wednesday, September 7, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=77215452
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
77215452