Ausgehend vom Sozialkonstruktivismus von Berger & Luckmann und den einflussreichen Arbeiten von John W. Meyer und Brian Rowan (1977), hat sich der Neoinstitutionalismus zu einem zentralen soziologischen Ansatz entwickelt, der Organisations- und Gesellschaftsdynamiken aufeinander bezieht. Das Ziel des Seminars ist, die Grundbegriffe dieser Theorieströmung (z.B. Institution, Legitimation, Isomorphie, Diffusion, Felder) anhand klassischer Texte zu vermitteln und darauf aufbauend einen Überblick über die verschiedenen Richtungen zu geben, in die er weiterentwickelt wurde (z.B. die „world polity“-Forschung oder die stärkere Mikrofundierung des Ansatzes).
DiMaggio, P. & Powell, W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48, 147-160.
Meyer, J. W. & Rowan, B. (1977). Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. American Journal of Sociology, 83, 340-363.
Scott, W. R. (2014). Institutions and organizations. Thousand Oaks: Sage.
Walgenbach, P. & Meyer, R. (2008). Neoinstitutionalistische Organisationstheorie. Stuttgart: Kohlhammer.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Studieren ab 50 |
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: