392168 Projekt "Ultra-Mobile Virtual Reality" (PjS) (SoSe 2016)

Inhalt, Kommentar

Language:
English or German, depending on participants

General Goal of the Project:
Ultra‐mobile Virtual Reality devices, such as the Samsung Gear VR, bring new and untethered virtual
reality experiences to a broad range of consumers. Content and applications for such devices are best
created using state‐of‐the‐art game engines, such as Unreal Engine or Unity3D.
This project will focus on the design and implementation of an Ultra‐Mobile Virtual Reality Experience.
The participants will

  • Review existing experiences for Ultra‐Mobile Virtual Reality Devices and extract basic design

principles

  • Learn how to develop VR experiences using state‐of‐the‐art game engines, such as Unreal

Engine or Unity3D

  • Design and implement a VR experience (exhibition, game, application) for the Samsung Gear VR

VR Experiences
Participants may choose one of a selection of VR experiences. Some of these will be provided by the
CLFVR team and may be rooted in current research projects. In addition to that, there will be a call for
VR experience proposals to which all master students of the VR course may submit their ideas to.
Procedure:
The procedure of the project is as follows:
Phase 1 (April ‐ May): Review of existing VR experiences for the Gear VR & Seminar courses on
development for Ultra‐Mobile Virtual Reality
Phase 2 (May‐July): Design & Implementation Phase
Phase 3 (July): Documentation: Product Video, Screenshots, Product Texts, etc.
Remarks:
As a conclusion of the project, a report will be written. This report will be in the shape of a product
presentation, including a video, screenshots, a short summary, textual description and a user
documentation.
This project may lay the foundation for many interesting questions or application problems which could
be addressed in a bachelor or master thesis.

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

  • Lecture on Virtual Reality OR Human-Machine-Interaction
  • Participation in the tutorials on Virtual Reality is recommended
  • Programming skills and/or Modelling knowledge is recommended

Literaturangaben

  • Virtual und Augmented Reality (VR / AR) : Grundlagen und Methoden der Virtuellen und

Augmentierten Realität / herausgegeben von Ralf Dörner, Wolfgang Broll, Paul Grimm, Bernhard
Jung, Springer Verlag, ISBN 978‐3‐642‐28903‐3

  • Learning Unreal Engine Android Game Development by Nitish Misra, Packt Publishing, ISBN 978‐

1784394363

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  
Block Block montags CITEC 1.015/ dienstags 2.015 11.04.-22.07.2016 Termin 1: montags 12 - 14 Uhr / Termin 2: dienstags 16 - 18 Uhr

Verstecke vergangene Termine <<

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
23-MeWi-HM5 Praxis-Umgang mit Medien Praxis-Umgang mit Medien Lehrveranstaltung I benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung II Studienleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung III Studienleistung
Studieninformation
Lehrveranstaltung IV Studienleistung
Studieninformation
39-Inf-11 Mensch-Maschine-Interaktion Mensch-Maschine-Interaktion Vertiefung Mensch-Maschine-Interaktion unbenotete Prüfungsleistung
Studieninformation
39-Inf-VR Virtuelle Realität Virtuelle Realität Virtuelle Realität benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
Virtuelle Realität Studieninformation
Virtuelle Realität unbenotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Bioinformatik und Genomforschung / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Virtuelle Realität; Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Nebenfach Virtuelle Realität; Mensch-Maschine-Interaktion Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Kognitive Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Interaktion; Virtuelle Realität Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master (Einschreibung bis SoSe 2014) Hauptmodul 4; Hauptmodul 6 Wahlpflicht 4 unbenotet  
Naturwissenschaftliche Informatik / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2011) Mensch-Maschine-Interaktion; Virtuelle Realität Wahlpflicht 6. 4 unbenotet  
Studieren ab 50    

practical work in the project (design and implementation of an ultra‐mobile VR application)
a product documentation and presentation (video, short summary, screenshots, textual
description, user documentation)
significant contributions to the team

Kein E-Learningangebot vorhanden
Adresse:
SS2016_392168@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_70802762@ekvv.uni-bielefeld.de
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
E-Mailarchiv
Anzahl der Archiveinträge: 0
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Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Donnerstag, 17. Dezember 2015 
Letzte Änderung Zeiten:
Mittwoch, 20. April 2016 
Letzte Änderung Räume:
Mittwoch, 20. April 2016 
Art(en) / SWS
Projektseminar (PjS) / 4
Einrichtung
Technische Fakultät
Fragen oder Korrekturen?
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ID
70802762