220132 "Selbst-Bilder" in Mittelalter und Früher Neuzeit (GST) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Der Drang zur Selbstdarstellung, der sich heutzutage insbesondere in der Form von Selfies und den Sozialen Medien manifestiert, begegnet uns auf Schritt und Tritt. Doch der Wunsch, sich selbst einem Publikum zu präsentieren, fand auch in der Vormoderne seinen Ausdruck. Im Rahmen der Veranstaltung sollen „Selbst-Bilder“ als Mittel zur Selbstdarstellung in mittelalterlichen und frühneuzeitlichen Quellen untersucht werden. „Selbst-Bilder“ treten dort sowohl in Form von Texten (insbesondere als Selbstzeugnisse wie beispielsweise Haus- und Familienbücher, Memoiren etc.), als auch in bildlichen Darstellungen (Stifterbilder, Grabmäler etc.) in Erscheinung. Es sollen theoretische und methodische Grundlagen vermittelt und anschließend im Umgang mit den Quellen erprobt werden.

Eine gründliche Vorbereitung der Texte (teilweise englischsprachig) sowie eine aktive Teilnahme und Diskussionsbeteiligung in den einzelnen Sitzungen werden vorausgesetzt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Grundseminar Theorien in der Geschichtswissenschaft Graded examination
Student information
22-2.2 Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.4 Fachdidaktisches Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-B4-HM Profilmodul Geschichtswissenschaft (für Studierende mit Kernfach / Nebenfach Geschichte) Seminar Graded examination
Student information
22-B4-LFS-Ha Geschichte 1: Hauptmodul Geschichte der römischen und der romanischen Welt (für Studierende mit Kernfach Geschichte) Seminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014)   4 scheinfähig studierbar wahlweise als "Grundseminar Theorien in der Geschichtswissenschaft" oder "Übung Methodik"  
Romanische Kulturen: Sprache, Literatur, Geschichte / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach BaRKF4b; BaRKS4b; BaRK5e; BaRK5f    

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2015_220132@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_61752550@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, March 11, 2016 
Last update times:
Thursday, October 15, 2015 
Last update rooms:
Thursday, October 15, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
basic seminar in theories in historiography (GST) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=61752550
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
61752550