240510 Arithmetik und Algebra (auch als Ersatz für Zählen/Zahlbereiche) (V) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Die Teilnehmer/innen sollen mit gründlicher Kenntnis des theoretischen
Hintergrundes befähigt werden, die Aneignung des Zahlbegriffs durch
Schüler/innen so zu steuern, dass tragfähige Grundlagen für spätere
Bildungsphasen geschaffen werden. Darüber hinaus sollen sie
unverzichtbare Grundbegriffe der Mathematik kennen lernen, um in
aufbauenden Veranstaltungen einen Einblick in die Vielfalt
mathematischer Methoden und ihrer Anwendungen zu
erhalten.
Aus dem Inhaltsverzeichnis des Vorlesungsskripts:
1 Arithmetik 1
1.1 Die Grundrechenarten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
1.2 Teilbarkeit und Primzahlen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
1.3 größter gemeinsamer Teiler und kleinstes gemeinsames Vielfaches . . . . . 10
1.4 Primfaktorzerlegung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
1.5 Kongruenzen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.6 Stellenwertsysteme . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
1.7 Dezimalbrüche . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
1.8 figurierte Zahlen, Summenformeln und vollständige Induktion . . . . . . . 48
2 Zahlbereichserweiterungen 59
2.1 Die ganzen Zahlen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
2.2 Die rationalen Zahlen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69
2.3 Die reellen Zahlen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
3 Mengen, Relationen, Anzahlformeln 89
3.1 Begriff der Menge . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
3.2 Relationen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.3 Anzahlformeln für endliche Mengen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
3.4 Abzählen unendlicher Mengen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
3.5 Abbildungen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115

Bibliography

Scheid, H., Schwarz, W.: Elemente der Arithmetik und Algebra. Spektrum Akademischer Verlag 2008
Leuders, T.: Erlebnis Arithmetik - zum aktiven Entdecken und selbstständigen Erarbeiten.
Spektrum Akademischer Verlag Heidelberg 2012

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Mo 8-10 H4 19.10.2015 Nur die erste Vorlesung im H4, danach im AUDIMAX - Beginn 8:30 Uhr
weekly Di 8-10 AUDIMAX 19.10.2015-12.02.2016
not on: 12/29/15 / 1/5/16
Beginn 8:30 Uhr
weekly Mo 8-10 AUDIMAX 26.10.2015-12.02.2016
not on: 12/28/15 / 1/4/16
Beginn 8:30 Uhr

Hide passed dates <<

Examinations

Date Time Format / Room Comment about examination
Thursday, February 18, 2016 8-10 AUDIMAX , H4

Hide passed examination dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-ARI-MG_ver1 Arithmetik und Algebra Arithmetik und Algebra (MG) Student information
- Graded examination Student information
24-ARI_ver1 Arithmetik und Algebra Arithmetik und Algebra (HR+SP) Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Mathematik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) M.D.01 Pflicht 1. 8 unbenotet  
Mathematik (GHR/SP) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) M.D.01 Pflicht 1. 8 unbenotet  

Portfolio aus wöchentlichen Übungsaufgaben und 90-minütiger
Abschlussklausur
Dies erfordert
- regelmäßiges Bearbeiten der Übungsaufgaben und aktive Teilnahme im Tutorium
- Nachweis einer ausreichenden Zahl sinnvoll bearbeiteter Übungsaufgaben (75 Prozent)

No eLearning offering available
Address:
WS2015_240510@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59771875@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Thursday, October 22, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) / 4
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59771875
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59771875