250273 "Informelle" Lernorte (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

In dem Seminar geht es um „neue" Lernorte im lebenslangen Lernen, in denen vorwiegend „informell“ gelernt wird. Außerschulische Lernorte wie Städte, Museen, Medien, Erlebniswelten, Betriebe, Reisen, Sport, Kultur, etc. werden unter dem Konzept der Lernkulturen betrachtet.
Es soll ein Verständnis entwickelt werden dafür,
- was „Informelles Lernen“ umfasst und in welchem Verhältnis es zu „formalen“ und „non-formalen“ Bildungsprozessen steht?
- wie Lernarchitekturen und „Räume für Bildung“ als pädagogisches Handeln in den Blick genommen werden können?
- was Kennzeichen lernförderlicher Kulturen sind und wie diese sich durch neue Formen der pädagogischen Intervention fördern lassen können.

Erwartet wird, dass jede/r Studierende einen Kurzimpuls („Pecha-Kucha“-Vortragstechnik von 6 Minuten 40 Sekunden) zu einem selbst gewähltem Thema hält. Das Präsentationsformat wird in der ersten Seminarsitzung am 26.10 vorgestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 16-18 X-E0-205 26.10.2015-12.02.2016
not on: 12/28/15 / 1/4/16

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik E3: Lernräume Study requirement
Student information
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E2: Theorien und Institutionen Study requirement
Student information
25-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E2: Lernräume Study requirement
Student information
26-FD_GG_ver1 Fachdidaktik GymGe E3: Lernräume Study requirement
Student information
26-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik HRSGe E3: Lernräume Study requirement
Student information
28-FD_ver1 Fachdidaktik E3: Lernräume Study requirement
Student information
30-M28_ver1 Fachmodul Bildung/Weiterbildung E3: Lernräume Study requirement
Student information
36-FD_G_ver1 Fachdidaktik Grundschule E3: Lernräume Study requirement
Student information
36-FD_HRSGe_ver1 Fachdidaktik Haupt-, Real-, Sekundar- und Gesamtschule E3: Lernräume Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2015_250273@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_59692211@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, August 20, 2015 
Last update rooms:
Thursday, August 20, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=59692211
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
59692211