Taking Norbert Elias’ The Process of Civilisation (1939) as our widest theoretical framework, we are going to look at fictional and non-fictional texts from the 16th century to the present and ask how they try to teach audiences and readers ‘polite manners’. Elias’ study describes how the grotesque, violent and impulsive body of the medieval warrior turned into the well-mannered, strictly-disciplined and stiff-upper-lipped body of the Victorian gentleman (and -woman!) that releases neither tabooed matter (like urine, spittle, blood or tears) nor tabooed emotions (like rage, grief, pain, fear). ‘Nice girls don’t sweat!’, or as Sting says: ‘A gentleman will walk but never run’. Naturally (no, culturally) the civilised body is also a severely gendered body – Ben Jonson’s A Chaste Maid in Cheapside, Sherlock Holmes and Bridget Jones will serve us as examples (among others) to discuss these issues.
It is absolutely essential that all members of class read this summary of Norbert Elias' central ideas:
Stephen Mennell, Norbert Elias: An Introduction, Blackwell, 1989, pp. 29-111. (Stud-IP).
Additional texts will be made available.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
23-ANG-AngPM2 Profilmodul 2: British Studies | 2.3 British Literature and Media | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
23-ANG-AngPM2.1 Profilmodul 2.1: British Studies | 2.1.3 British Literature and Media | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
23-ANG-AngPM2_a Profilmodul 2: British Studies | 2.3 Literature and Culture | Studienleistung
|
Studieninformation |
- | benotete Prüfungsleistung | Studieninformation | |
23-LIT-LitP8 Englischsprachige Literaturen | Englischsprachige Literaturen in exemplarischen Lektüren 1 | Studienleistung
|
Studieninformation |
Englischsprachige Literaturen in exemplarischen Lektüren 2 | Studienleistung
|
Studieninformation | |
Englischsprachige Literaturen: Traditionen, Gattungen, Motive | Studienleistung
|
Studieninformation | |
30-MGS-4 Hauptmodul 3: Arbeit und gesellschaftliche Transformationen | Seminar 1 | Studienleistung
|
Studieninformation |
Seminar 2 | Studienleistung
benotete Prüfungsleistung |
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studiengang/-angebot | Gültigkeit | Variante | Untergliederung | Status | Sem. | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Anglistik: British and American Studies / Bachelor | (Einschreibung bis SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | BaAngPM3; BaAngPM4 | ||||
Anglistik: British and American Studies / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | BaAngPM3; BaAngPM4 | |||||
Anglistik: British and American Studies (GHR) / Master of Education | (Einschreibung bis SoSe 2014) | BaAngPM3; BaAngPM4 | |||||
Gender Studies / Master | (Einschreibung bis SoSe 2013) | Hauptmodul 4 | 3 | (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich) | |||
Studieren ab 50 |