250114 Konzepte sonderpädagogischer und inklusiver Didaktik (S) (SoSe 2015)

Short comment

Das Seminar findet vierstündig in der ersten Semesterhälfte statt. Das Seminar mit Marie-Therese Langer (MSP 2.2) schließt daran an und beginnt in der 2. Semesterhälfte.

Contents, comment

Das Seminar hat zum Ziel, einen Überblick über theoretische Grundlagen und Konzepte sonderpädagogischer und inklusiver Didaktik zu erarbeiten, die grundlegend für den Unterricht mit heterogenen Lerngruppen sind. Dazu werden - im Anschluss an die allgemein-didaktischen Konzeptionen der kritisch-konstruktiven und lerntheoretischen Didaktik - ausgewählte, historisch und aktuell bedeutsame Ansätze der Pädagogik bei Lernbeeinträchtigungen und bei Verhaltensauffälligkeiten vorgestellt. Leitende Fragestellung hierbei ist, inwiefern die didaktischen Theorien für die Planung eines lern- und entwicklungsfördernden Unterrichts mit heterogenen Lerngruppen geeignet sind. Ergänzt werden die theoretischen Erarbeitungen anhand einzelner Beispiele aus dem Gemeinsamen Unterricht an einer Gesamtschule (Sek I). Die Veranstaltung findet vierstündig in der ersten Semesterhälfte statt und wird durch die Veranstaltung MSP 2.2. bei Marie-Therese Langer in der 2. Semesterhälfte fortgesetzt.

Requirements for participation, required level

Zulassung zum Masterstudiengang Integrierte Sonderpädagogik, altes Studiengangsmodll für ISP-Studierende

Bibliography

wird im Seminar bekannt gegeben

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mi 14-18 X-E1-201 07.04.-17.07.2015
not on: 5/27/15
einmalig am 27.05.2015 in X-E1-200
one-time Mi 14:00-18:00 X-E1-200 27.05.2015 einmalig am 27.05.2015 in X-E1-200

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi9 Bildung, Erziehung und Unterricht (HRSGe) E1: Pflicht: Allgemeine Didaktik Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR mit Integrierter Sonderpädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MSP.2.1   3 aktive Teilnahme  

vgl. Seminarplan

No eLearning offering available
Address:
SS2015_250114@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_53571298@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, May 21, 2015 
Last update rooms:
Thursday, May 21, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=53571298
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
53571298