250069 Das Entstehen der Kategorie: SchülerIn mit Lernbehinderung (S) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

In der Veranstaltung wird in historischer Beschreibung und Reflexion den Fragen nachgegangen, wie es zur Kategorisierung einer Schülergruppe kam, die heute dem Förderschwerpunkt Lernen zugeordnet ist, und in welchem Zusammenhang die Abspaltung der Hilfsschule von der Volksschule dazu steht. Das Ergebnis dieser Analyse wird für die Diskussion aktueller, lernbehindertenpädagogischer Fragestellungen genutzt, die aus inklusionspädagogischer Perspektive und im nationalem Vergleich die Konstruktion einer Behindertengruppe, die Dekategorisierung und die Effizienz spezieller (Hilfs-, Sonder-, Förder-) Schulen umfassen.
Diese Auseinandersetzung basiert auf Text- und Begriffsanalysen, die methodisch angeleitet werden und in Einzel-, Partner- und Kleingruppenarbeit durchgeführt werden können.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP1_ver1 Grundfragen der Sonderpädagogik und inklusiven Pädagogik E2: Die Geschichte der Heil- und Sonderpädagogik unter besonderer Berücksichtigung des Förderschwerpunktes Lernen Study requirement
Student information
25-UFP3 Werte und Ziele in Erziehung und Bildung E1: Geschichte/Klassiker der Pädagogik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Unterrichtsfach Pädagogik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MU.5.2    

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2014_250069@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48402983@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 2, 2014 
Last update rooms:
Thursday, October 2, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48402983
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48402983