250421 Professionelles Handeln in pädagogischen Kontexten (VI) (S) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Requirements for participation, required level

Das Seminar gliedert sich in eine laufende Veranstaltung (2 SWS) und ein dazugehöriges Blockseminar (15x 2 SWS). Bitte beachten Sie, dass alle Termine verbindlich sind und das Seminar nicht ohne Teilnahme am Blockseminar und umgekehrt belegt werden kann. Die Veranstaltung enthält für einzelnen Sitzungen Elemente des Blended Learning und setzt eine aktive Teilnahme der Studierenden voraus. Während des Semesters müssen mehrere kleine Studienleistungen erbracht werden.

Inhaltlich hat das Seminar zum Ziel, in das Berufsfeld „Schule“ einzuführen. Dazu schauen wir uns in einem ersten Schritt die Institution Schule im Sinne des pädagogischen Handlungskontextes, in den professionelles Handeln unweigerlich eingebettet ist, an. Auch das Zusammenspiel mit aktuellen gesellschaftlichen Diskussionen interessiert uns. Sodann geht es darum, verschiedene theoretische Ansätze der schulbezogenen Professionsforschung genauer zu untersuchen, die in Ihrer späteren beruflichen Praxis ein wichtiges Rüstzeug darstellen, um „professionell“ als Lehrkräfte arbeiten zu können.

Der Schwerpunkt im Blockseminar liegt dabei auf der praktischen Arbeit mit Methoden des biografischen Ansatzes. Die Teilnahme am Seminar setzt deshalb eine Bereitschaft voraus, sich auch diskursiv mit der eigenen Lebensbiografie innerhalb einer festen Arbeitsgruppe von Kommiliton*innen auseinanderzusetzen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi5_ISP Berufsfeldbezogene Praxisstudie Erziehen und Unterrichten E1: Professionelles Handeln in der Schule Study requirement
Student information
25-BiWi5_a Erziehen und Unterrichten Professionelles Handeln in pädagogischen Kontexten Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2024_250421@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_482528014@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 15, 2024 
Last update times:
Friday, October 11, 2024 
Last update rooms:
Friday, October 11, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 4
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=482528014
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
482528014