300186 Aspekte sozialer Ungleichheit in "großen" Kriegen (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Wie wirken sich moderne „große“ Kriege, z. B. die Weltkriege des 20. Jahrhunderts, auf Strukturen und Relationen sozialer Ungleichheit aus? Wie verändern sich die Positionen von Adel, Bürgertum und Lohnarbeitern in der gesellschaftlichen Hierarchie? Wie wird soziale Ungleichheit in großen Kriegen wahrgenommen? Diese Leitfragen sollen in diesem MA-Seminar behandelt werden, vor allem anhand gesellschafts- und sozialgeschichtlicher Literatur. Ausgangspunkt ist dabei der Befund von Thomas Piketty, dass in der Zeit der Weltkriege in Ländern wie Großbritannien, Frankreich und Deutschland ein starker Rückgang der Einkommensungleichheit zu verzeichnen ist. Außerdem wird in dem Seminar gefragt, wie die großen Kriege die Geschlechterverhältnisse und die Position der Frau in der Gesellschaft beeinflusst haben.

Bibliography

Literatur zur Einführung:
Volker Kruse, Moblisierung und kriegsgesellschaftliches Dilemma. Beobachtungen zur kriegsgesellschaftlichen Moderne, in: Zeitschrift für Soziologie 38 (2009), 198-214.
Thomas Piketty, Das Kapital im 21. Jahrhundert. München: C. H. Beck 2015 (6. Aufl., zuerst franz. 2013), 29-48.
Hans-Ulrich Wehler, Deutsche Gesellschaftsgeschichte, Band 4 (1914-1949), München: C.H. Beck 2003, 69-102

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 8-10 X-E0-210 19.10.2015-12.02.2016
not on: 12/24/15 / 12/31/15

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M-Soz-M2a Soziologische Theorie a Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M2b Soziologische Theorie b Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M-Soz-M2c Soziologische Theorie c Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.S.1    
Politische Kommunikation / Master (Enrollment until SoSe 2013) 3.1; 3.3   3 aktive Teilnahme (weitere 2 LP bei Einzelleistung)  
Studieren ab 50    

Studienleistung: Referat
Einzelleistung: Hausarbeit

No eLearning offering available
Address:
WS2015_300186@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_47805864@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, October 27, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, October 27, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=47805864
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
47805864