300152 Einführung in die Entwicklungssoziologie: Zivilgesellschaft und soziale Bewegungen (S) (WiSe 2015/2016)

Contents, comment

Das Seminar führt anhand der vergleichenden Diskussion um die Entwicklung und Bedeutung von Zivilgesellschaft und sozialen Bewegungen in Afrika und Lateinamerika in einen wichtigen Aspekt der aktuellen Entwicklungszusammenarbeit ein.
Ausgehend von den unterschiedlichen Konzepten und Definitionen von Zivilgesellschaft und sozialer Bewegung, wird anhand von Fallbeispielen aus Afrika und Lateinamerika folgenden Fragen nachgegangen:
Welche Rolle spielen Zivilgesellschaft bzw. soziale Bewegungen in der Gestaltung der nationalen Politik? Welche Bedeutung kann Ihnen für eine (nachhaltige) Entwicklung und Armutsreduzierung zugeschrieben werden? Welche Unterschiede und Gemeinsamkeiten gibt es zwischen den Fallbeispielen hinsichtlich der Entfaltungsmöglichkeiten von sozialen Bewegungen und ihrer Rolle im Entwicklungsprozess?

Bibliography

Bank, Nicola; Hulme, David (2012): The role of NGOs and civil society in development and poverty reduction. University of Manchester

Burchhardt, Hans-Jürgen und Öhlschläger, Rainer (Hg.) (2012): Soziale Bewegungen und Demokratie in Lateinamerika. Baden-Baden

Global, lokal und vernetzt: Soziale Bewegungen in Afrika. Forschungsjournal Soziale Bewegungen Jg.27/2014 Heft 3 Stuttgart

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
30-M25 Fachmodul Transnationalisierung, Migration und Entwicklung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-SU4S Sozialwissenschaften im Sachunterricht Gesellschaftliches Schlüsselproblem (Vertiefung) Graded examination
Student information
30-SU5S Didaktik der Sozialwissenschaften im Sachunterricht Gesellschaftliches Schlüsselproblem Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Sozialwissenschaften GymGe als zweites Unterrichtsfach / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Fachmodul (FM) Trans   4 (bei Einzelleistung 2 LP zusätzlich)  

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2015_300152@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_47804199@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, July 10, 2015 
Last update rooms:
Friday, July 10, 2015 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=47804199
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
47804199