250284 Childhood Inequalities across Global Contexts (Begleitseminar zur Ringvorlesung des ZKJF) (S) (WiSe 2024/2025)

Short comment

M.Ed. UFP: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!
M.A. EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

The seminar takes place as a supplement to the lecture series “Childhood Inequalities across Global Contexts” by the ZKJF. Students of the Master's in Educational Science have the opportunity to complete examinations and study requirements. The working language will be either English or German; this will be decided during the first session. In the seminar, we will refer to and discuss the lectures from the lecture series by contrasting them with relevant texts aligned to the lecture subject.

The lecture series explores how societal inequalities, such as social class differences, shape contemporary childhoods, children’s lives, and perspectives across various cultural and national contexts. The guest lecturers have diverse epistemic, theoretical, and research backgrounds in the social and educational sciences. A common theme among the lectures is how children’s hopes, aspirations, beliefs, and perceptions contribute to inequalities in their educational opportunities and shape their future life chances. Additionally, the lectures will examine how parental strategies, resources, and family practices contribute to inequalities in children's approaches to learning and education. Topics discussed throughout the semester include the experiences of children growing up in diverse places, children’s representations of class status and their future, and experiences of educational migration.
The international lecture series organised by the Centre for Childhood and Youth Studies is aimed at students and staff of all faculties and disciplines and anyone interested in the topic. The accompanying seminar allows students to earn credits relevant to their studies.

Das Begleitseminar findet als Ergänzung zur Ringvorlesung „Childhood Inequalities across Global Contexts“ des ZKJF statt. Für Studierende des MA Erziehungswissenschaft besteht die Möglichkeit, Prüfungs- und Studienleistungen zu erbringen. Das Seminars wird entweder auf Englisch oder auf Deutsch stattfinden, dies wird in der ersten Sitzung entschieden. Im Seminar werden wir uns auf die Vorträge der Ringvorlesung beziehen und diese vor dem Hintergrund von thematisch relevanter Literatur diskutieren.

Die Ringvorlesung beleuchtet, wie gesellschaftliche Ungleichheiten die Kindheit, das Leben und die Perspektiven von Kindern in verschiedenen kulturellen und nationalen Kontexten beeinflussen. Die Vortragenden verfolgen in ihrer Forschung verschiedene epistemische und theoretische Ansätze und Fragestellungen. Ein gemeinsames Thema der Vorträge ist, wie die Hoffnungen, Aspirationen, Überzeugungen und Wahrnehmungen von Kindern zu ungleichen Bildungschancen beitragen und ihre zukünftigen Lebenschancen prägen. Darüber hinaus fragen die Vortragenden, wie elterliche Strategien, Ressourcen und Familienpraktiken zu Ungleichheiten im Zugang zu Bildung und den Dispositionen von Kindern beitragen. Zu den behandelten Themen gehören die Erfahrungen von Kindern, die an unterschiedlichen Orten aufwachsen, die Vorstellungen von Kindern zu Status und Klasse sowie die Zukunftsvorstellungen von Kindern und deren transnationale Bildungsbiografien.
Das Zentrum für Kindheits- und Jugendforschung (ZKJF) richtet sich mit dieser Vortragsreihe an Studierende und Mitarbeitende aller Fakultäten und Disziplinen sowie an alle Interessierten. Studierende im Master Erziehungswissenschaft können im Rahmen des Begleitseminars eine Studien- oder Prüfungsleistung für ihr Studium ablegen.

Requirements for participation, required level

Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im WiSe 24/25

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME1 Allgemeine Grundlagen E1: (Wissenschafts)theoretische und historische Grundlagen der Erziehungswissenschaft Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-UFP5 Fachdidaktik UFP E1: Subjektentwicklung im Kindes- und Jugendalter Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2024_250284@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_476473922@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, October 9, 2024 
Last update times:
Monday, October 21, 2024 
Last update rooms:
Monday, October 21, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=476473922
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
476473922