220111 Postkoloniale Erinnerungen zwischen Deutschland und Kamerun / Ostwestfalen und Ostkamerun (PjS+Ü) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

(english version below)

Die gemeinsame koloniale Vergangenheit hat Deutschland und Kamerun auf unterschiedliche Weise geprägt. Wie wird diese Geschichte heute erinnert und welche Spuren lassen sich heute in den jeweiligen Regionen ausfindig machen? In welchem Verhältnis stehen die Erinnerungen und Erzählungen zueinander? Wie können wir diese transregionale Erinnerungslandschaft mit Konzepten der transnational memory studies fassen? Im Seminar werden wir gemeinsam mit Studierenden der Universität Bertoua in Kamerun, unter der Leitung von Dr. Omer Lemerre Tadaha, diesen Fragen nachgehen. Im ersten Teil des Seminars (WS 24/25) wird jede Studierendengruppe in Archiven und Museen ihrer Region recherchieren und Interviews führen, in Ostwestfalen bzw. Ostkamerun und ihre Recherchen per Video dokumentieren. Wir werden in geschichtskulturellen Institutionen der Region arbeiten, wie dem Lippischen Landesmuseum Detmold, dem Hexenbürgermeisterhaus Lemgo etc. Die Forschungsergebnisse werden dann denen der Studierenden in Kamerun gegenübergestellt und gemeinsam in Zoom-Diskussionen und Chatgruppen diskutiert. Im zweiten Teil des Seminars (SoSe 25) produzieren die Studierenden aus den Videodokumentationen ihrer Recherchen einen Dokumentarfilm, der die Verbindungen zwischen den jeweiligen regionalen (Kolonial)geschichten, die unterschiedlichen Perspektiven, vielleicht widersprüchlichen Erzählungen etc. zusammenführt. In einer multimedialen Ausstellung und öffentlichen Diskussionsveranstaltungen in Kooperation mit dem Stadtarchiv und Museum Herford wird der Film anschließend mit der Öffentlichkeit diskutiert. Die Studierenden in Kamerun werden den Film in einem vergleichbaren Format zeitgleich mit der dortigen regionalen Öffentlichkeit diskutieren. Durch die Kooperation mit der Universität Bertoua (Kamerun) entsteht ein interkultureller Dialog, der den Austausch von Perspektiven und Erfahrungen fördert.

Das Seminar wird zweisprachig unterrichtet, auf Deutsch und Englisch.

Das Projektseminar geht über zwei Semester. Im BA kann es im Wahlpflichtmodul „Praxis der Geschichtsvermittlung“ studiert werden, alternativ zum Modul „Geschichte und Öffentlichkeit“ (Seminar + Praktikum). Da im Seminar archivalische Recherchemethoden diskutiert und geübt werden, passt es zum BA-Methodikmodul und kann auch als Grundseminar Methodik studiert werden. In diesem Fall, muss nur der erste Teil des Seminars (WS 24/25) belegt werden. Im MA ist das Projektseminar studierbar im Profilmodul „Geschichtskulturen“. Voraussetzung ist eine Teilnahme über beide Semester (jedes Semester mit zwei SWS). Darüber hinaus kann das Seminar auch für den individuellen Ergänzungsbereich im MA angerechnet werden.

English version:

The shared colonial past has shaped Germany and Cameroon in different ways. How is this history remembered today and what traces can be found in the respective regions? How do the memories and narratives of the two regions relate to each other? Which concepts of the transnational memory studies can help to grasp this transregional memory landscape? In the seminar, we will explore these questions together with students from the University of Bertoua in Cameroon, under the direction of Dr Omer Lemerre Tadaha. In the first part of the seminar (WS 24/25), each group of students will research and conduct interviews in archives and museums in their region, in East Westphalia and East Cameroon, and document their research on video. We will work in historical-cultural institutions in the region, such as the Lippisches Landesmuseum Detmold, the Hexenbürgermeisterhaus Lemgo, etc. The research results will then be compared with those of the students in Cameroon and discussed together in Zoom discussions and chat groups. In the second part of the seminar (summer semester 25), the students produce a documentary film from the video documentation of their research, which brings together the connections between the respective regional (colonial) histories, the different perspectives, perhaps contradictory narratives etc. The film will then be discussed with the public in a multimedia exhibition and public discussion events in cooperation with the Herford City Archive and Museum. The students in Cameroon will discuss the film in a similar format with the local public at the same time. The cooperation with the University of Bertoua (Cameroon) creates an intercultural dialogue that promotes the exchange of perspectives and experiences.

The seminar is taught bilingually, in German and English.

The project seminar lasts two semesters. In the BA, it can be studied as part of the compulsory elective module "Praxis der Geschichtsvermittlung", or as an alternative to the module "Geschichte und Öffentlichkeit" (seminar + internship). As archival research methods are discussed and practised in the seminar, it fits in with the BA Methodikmodul. If it is studied as Grundseminar Methodik, only the first part of the seminar (WS 24/25) must be taken. In the MA, the project seminar can be studied in the profile module "Geschichtskulturen". The prerequisite is participation over both semesters (two SWS in each semester).

Bibliography

Albert Gouaffo und Stefanie Michels: Koloniale Verbindungen - Transkulturelle Erinnerungstopografien: Rheinland/Grasland – Deutschland/Kamerun. Bielefeld 2019.
Caroline Authaler, Stefanie Michels und Yagmur Karakis: Zur Möglichkeit und Unmöglichkeit gleichberechtigter Forschung über Regionen und Kolonialgeschichte, in: Geschichte und Region/Storia e regione 32:2 (2023), S. 106-115.
Stefanie Michels, Marianne Bechhaus-Gerst und Fabian Fechner (Hg.): Nordrhein-Westfalen und der Imperialismus, Berlin 2022.
Tristan Oestermann: Kautschuk und Arbeit in Kamerun unter deutscher Kolonialherrschaft, 1880-1913 (Industrielle Welt), Wien 2023.
Jenny Wüstenberg/Aline Sierp (Hg.): Agency in transnational memory politics, New York/Oxford 2020.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.2_a Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.4_a Fachdidaktisches Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.5 Modul Geschichte und Öffentlichkeit Übung Geschichte und Öffentlichkeit Study requirement
Graded examination
Student information
22-2.6 Praxis der Geschichtsvermittlung Projektseminar Graded examination
Student information
22-M-4.4.17 Profilmodul "Geschichtskulturen" Projektseminar Graded examination
Student information
22-M-4.5.17 Forschungsmodul "Geschichtskulturen" Projektseminar Graded examination
Student information
38-M3-KV Kulturelle und Ästhetische Bildung Perspektiven Kultureller Bildung Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
38-M3-KV_a Kulturelle und Ästhetische Bildung Kulturelle Bildung - Diversität - Ungleichheit Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2024_220111@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_474965092@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 3
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, October 22, 2024 
Last update times:
Tuesday, November 12, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, November 12, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
project seminar (PjS) + exercise (Ü) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=474965092
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
474965092