240388 Lernen durch Lehren: Mit interaktiven Videos Datenanalysen erklären und verstehen (S) (WiSe 2024/2025)

Contents, comment

Die Auswertung von Datensätzen stellt Studierende erfahrungsgemäß vor Herausforderungen, da statistische Verfahren erst kennengelernt und dann für die jeweiligen Fragestellungen passend angewandt werden müssen. Die Erstellung ""interaktiver"" Videos für andere Studierende kann dabei helfen, die Lerninhalte besser zu verstehen. Interaktive Elemente in Erklärvideos regen die aktive Auseinandersetzung mit den Inhalten bei den Rezipienten an und können dabei z.B. zu lösende Aufgaben, zusätzliche Erklärungen oder Auswahloptionen beinhalten. Durch die interaktiven Videos sollen die grundlegenden Abläufe ausgewählter Verfahren der Datenauswertung mit dem Open Source-Programm R möglichst einfach und transparent vorgestellt und beispielhaft umgesetzt werden. Für das Seminar nutzten wir dazu Daten zu mathematischen Basiskompetenzen von Vorschulkindern, die mit dem EMBI (Elementar-mathematisches Basisinterview) erhoben wurden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE3_a Forschungsmethodenmodul E3: Anwendung empirischer Forschungsmethoden Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2024_240388@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_473982195@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, June 20, 2024 
Last update times:
Tuesday, November 5, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, November 5, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=473982195
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
473982195