Regulative Organisationen repräsentieren einen Organisationstypus, der zwar dem politischen System zuzuschreiben ist, der aber nicht nur Entscheidungen herstellt, sondern auch legislative und exekutive Funktionen innerhalb bestimmter Politikbereiche übernimmt. In diesem Seminar soll die Vielfalt des regulativen Organisationstyps betrachtet werden, wie diese Organisationen mit den zahlreichen und einander widerstrebenden Aufgaben umgehen und welche Folgen dies für die Organisationen selbst haben. Das Ziel dieses Seminar besteht darin, die bestimmenden Merkmale des Typus der regulativen Organisation herauszuarbeiten.
Literaturhinweise:
Hood, C. / C. Scott /O. James / G. Jones & T. Travers (1999) Regulation Inside Government. Waste Watchers, Quality Police and Sleaze Busters. Oxford: oxford University Press (Regulation in Government: Tools Characteristics and Behaviour. S 44‐70.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
30-M23 Fachmodul Organisation I | Seminar 1 (z. B. Grundlagen der Organisationssoziologie) | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
30-M27 Fachmodul Wissenschaft, Technik, Medien | 1. Seminar | Study requirement
|
Student information |
2. Seminar | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
30-M29 Fachmodul Recht und Regulierung | Seminar 1 oder Vorlesung mit Übungsanteil | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Frauenstudien | (Enrollment until SoSe 2015) |