270290 Mangelnde Aufmerksamkeit und/oder geringes Interesse? Konzepte zur Unterstützung der Unterrichtsvorbereitung und Handlungsoptionen für die pädagogische Praxis. (BS) (WiSe 2024/2025)

Short comment

Die Platzvergabe erfolgt zentral über das Teilnehmermanagement

Contents, comment

Im Rahmen des Seminars wird zunächst der Forschungsstand zu den Themen "Interesse" und "Aufmerksamkeit", bzw. "mangelndes Interesse" und "mangelnde Aufmerksamkeit" erarbeitet und mögliche praktische Implikationen diskutiert.
Im zweiten Teil des Seminars liegt der Fokus besonders auf dem Aspekt der Förderung von Interesse und Aufmerksamkeit und den Anforderungen, die mit der Gestaltung von interessantem Unterricht verknüpft sind. Überdies werden eigene Fälle von Ihnen aus der pädagogischen Praxis besprochen, um über die Auseinandersetzung mit konkreten, selbst erlebten Fällen Lösungsansätze für den Umgang mit Motivations- und Aufmerksamkeitsproblemen zu entwickeln und so das eigene Handlungsrepertoire zu erweitern. Für die Fallarbeit wird es eine Einführung in die Methode der Kollegialen Beratung geben. Bitte planen Sie sich für diese Einführung eines der folgenden Zeitfenster ein (am ersten Veranstaltungstag haben Sie die Möglichkeit, sich einer Gruppe zuzuordnen):
Di, 05.12.2023: 9-11 Uhr, 11-13 Uhr, 14-16 Uhr
Do, 07.12.2023: 9-11 Uhr, 11-13 Uhr, 14-16 Uhr

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Di 8-9   08.10.2024 Vorbesprechung
one-time Fr 8-16   08.11.2024
one-time Fr 8-16   22.11.2024
one-time Fr 8-16   29.11.2024

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
27-BiWi3 Lernen und Entwicklung Aufbauseminar Psychologie des Lehrens und Lernens Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

Das Seminar wir in Präsenz stattfinden. Bitte tragen Sie sich für die Veranstaltung nur ein, wenn Sie auch an den drei Blockterminen und den Zeitfenstern für die Einführung in die PeerBeratung teilnehmen können.

No E-Learning Space
Registered number: 77
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2024_270290@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_466780532@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
77 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, March 26, 2024 
Last update times:
Wednesday, May 8, 2024 
Last update rooms:
Wednesday, May 8, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
BS / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=466780532
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
466780532