360054 Taufe und Abendmahl im Neuen Testament (BS) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

Die Taufe und das Abendmahl sind die charakteristischen kultischen Handlungen der christlichen Gemeinde. Von beiden ist bereits im Neuen Testament die Rede, wobei die historischen Grundlagen offenbar verschieden waren.
Die Taufe geht auf religiöse Waschungen zurück, als besondere einmal vollzogene Handlung hat sie aber ihren Ursprung bei Johannes den Täufer. Dass die nachösterlichen christusgläubigen Gemeinden die Taufe praktizierten, geht möglicherweise auf die Überlieferung zurück, dass Jesus von Johannes die Taufe empfing. Im Neuen Testament gibt es einige unterschiedliche Aussagen über die Bedeutung der Taufe; diese Texte sollen im ersten Teil des Seminars gelesen und besprochen werden.
Das Abendmahl („Eucharistie“, Herrenmahl) wird in den drei synoptischen Evangelien im Zusammenhang des Abschiedsmahls Jesu erwähnt, außerdem im 1. Korintherbrief des Paulus. Kurze Hinweise finden sich in anderen neutestamentlichen Schriften. Im zweiten Teil des Seminars sollen die einzelnen Texte miteinander verglichen werden, und dabei soll auch nach der inhaltlichen Bedeutung der Mahlfeier gefragt werden.

Bibliography

Wer sich vorbereiten will, sollte die einschlägigen Artikel im Lexikon Religion in Geschichte und Gegenwart lesen:
FRIEDRICH AVEMARIE, Art. Taufe II. Neues Testament, RGG4 Band 8, Tübingen 2005, 52-59.
FERDINAND HAHN, Art. Abendmahl I. Neues Testament, RGG4 Band 1, Tübingen 1998, 10-15.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 13-17 X-E0-202 19.01.2024
weekly Sa 9-13 X-E0-202 20.01.2024

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-PM1 Christentum evangelischer Prägung Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-Spm_G Religion und ihre Vermittlung in der Grundschule Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 36
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2023_360054@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_427550849@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
34 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, June 14, 2023 
Last update times:
Monday, January 15, 2024 
Last update rooms:
Monday, January 15, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=427550849
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
427550849