250335 Diversität in der digitalen Welt (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

In dem Seminar Diversität in einer Kultur der Digitalität widmen wir uns einerseits Konzepten von Diversität aus einer bildungstheoretischen Perspektive und andererseits der Frage, wie Diversität im Digitalen zu denken ist. Dabei lernen wir das Konzept der strukturalen Medienbildung (Marotzki/Jörissen 2009) kennen und betrachten unterschiedliche mediale Strukturen, um Einblicke, Veränderungen und Irritationen ausfindig zu machen, die das Thema der Diversität aufgreifen und artikulieren. In diesem Seminar werden wir uns sowohl mit Theorien als auch Methoden zur Reflexion und medienpädagogischen Auseinandersetzung beschäftigen

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan

Bibliography

Kergel, David. Kulturen des Digitalen: postmoderne Medienbildung, subversive Diversität und neoliberale Subjektivierung. Diversität und Bildung im digitalen Zeitalter. Wiesbaden: Springer VS, 2018.
Marotzki, Winfried, und Benjamin Jörissen. „Medienbildung“. In Handbuch Medienpädagogik, herausgegeben von
Uwe Sander, Friederike von Gross, und Kai-Uwe Hugger, 100–109. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften,
2008. https://doi.org/10.1007/978-3-531-91158-8_11.
Stalder, Felix. „Was ist Digitalität?“ In Was ist Digitalität?, herausgegeben von Uta Hauck-Thum und Jörg Noller,
3–7. Digitalitätsforschung / Digitality Research. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2021.
https://doi.org/10.1007/978-3-662-62989-5_1.
Verständig, Dan. „Zwischen Bias und Diversität – Bildung und Diversity im Kontext algorithmischer Strukturen“. In
Digital Diversity: Bildung und Lernen im Kontext gesellschaftlicher Transformationen, herausgegeben von Holger
Angenent, Birte Heidkamp, und David Kergel, 61–82. Diversität und Bildung im digitalen Zeitalter. Wiesbaden:
Springer Fachmedien Wiesbaden, 2019. https://doi.org/10.1007/978-3-658-26753-7_5.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg12 Medien E2: Grundbegriffe sowie theoretische und methodische Konzepte der Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E3: Lebensphasen und Lebenslauf im Fokus der Erziehungswissenschaft Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E3: Lebensphasen und Lebenslauf im Fokus der Erziehungswissenschaft Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
30-MGS-4 Hauptmodul 3: Arbeit und gesellschaftliche Transformationen Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 55
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2023_250335@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_393350697@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
51 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, March 20, 2023 
Last update times:
Friday, February 3, 2023 
Last update rooms:
Friday, February 3, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=393350697
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
393350697