250318 Mit Daten die Welt (ein bisschen) besser machen - Medienpädagogische Perspektiven auf Kreativität und Datenkompetenz (S) (SoSe 2023)

Short comment

M.A. EW: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Täglich produzieren wir unvorstellbar große Datenmengen, die wir kaum noch erfassen oder ins Verhältnis setzen können. Die Veranstaltung eröffnet eine medienpädagogische Perspektive auf den Umgang mit und die Kommunikation von Daten und bearbeitet die Frage, welches Potenzial kreativen und spielerischen Zugängen zu Daten und Datenpraktiken für eine kritische Reflexion innewohnt. Unter Bezugnahme zu einschlägiger Literatur werden in einem ersten Schritt unterschiedliche Konzeptionen von Daten, Small Data und Big Data erarbeitet. In einem zweiten Schritt wird der Literacy Begriff aus unterschiedlichen Perspektiven beleuchtet, um darauf aufbauend kreative Zugänge und ihre Potenziale für außerschulische aber auch schulische Medienpädagogik zu diskutieren.

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe23

Bibliography

Manovich, L. (2019). Understanding Data. In H. Paul (Hrsg.), Critical Terms in Futures Studies. Springer Interna-tional Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-28987-4

Tractenberg, R. E., & Sellers, K. F. (2017). “Small” Data. In L. A. Schintler & C. L. McNeely (Hrsg.), Encyclopedia of Big Data (S. 1–4). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-32001-4_445-1

Vee, A. (2013). Understanding Computer Programming as a Literacy. Literacy in Composition Studies, 1(2), 42–64. https://doi.org/10.21623/1.1.2.4

Vee, A. (2017). Coding literacy: How computer programming is changing writing. The MIT Press.
Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y., European Commission, & Joint Research Centre. (2022). DigComp 2.2, The Digital Competence framework for citizens: With new examples of knowledge, skills and attitudes. https://op.europa.eu/publication/manifestation_identifier/PUB_KJNA31006ENN

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B1 Historische und systematische Aspekte der Weiterbildung und der Medienpädagogik E1: Grundlagen der Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-MeWi-HM6 (Neue) Medien und Lernen Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information
25-UFP6-B Fachbezogene Vertiefung: Weiterbildung / Medienpädagogik E2: Medienpädagogik Study requirement
Ungraded examination
Student information
30-MeWi-HM4 Methoden der Medienforschung Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2023_250318@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_393217554@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
16 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, June 6, 2023 
Last update times:
Wednesday, April 5, 2023 
Last update rooms:
Wednesday, April 5, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=393217554
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
393217554