250049 Globales Lernen im Postkolonialen Kontext (BS) (WiSe 2013/2014)

Contents, comment

In der Debatte um das Globale Lernen wird die Frage der Entwicklungsgerechtigkeit oft im Zusammenhang mit Bildung und Bildungschancen betrachtet. Ein Mangel an Bildung im Süden wird dabei nicht selten als Grund für Unterentwicklung genannt. Im Norden stößt man dagegen öfter auf die Vorstellung, dass mangelnde Sensibilität ein Hindernis für eine gerechte Entwicklung darstellt. Im Blockseminar werden wir uns auf der Grundlage Stuart Halls Essays »der Westen und der Rest« mit der Frage auseinandersetzen, ob diese Hypothesen als Begründung für die Notwendigkeit globaler Entwicklung sinnvoll sind und welchen Beitrag Bildung zur Entwicklungsgerechtigkeit leisten kann.

Bibliography

  • Berliner Entwicklungspolitischer Ratschlag (Hg.), “Wer anderen einen Brunnen gräbt.” 2012.
  • Glokal e. V. (Hg.): “Mit kolonialen Grüßen.” 2012.
  • T. Guthmann, Globalität, Rassismus, Hybridität: interkulturelle Pädagogik im Zeichen von rassistischem Diskurs und hybrider Identität. Stuttgart: Ibidem-Verl., 2003.
  • S. Hall, Rassismus und kulturelle Identität. Hamburg: Argument-Verl., 1994.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 15-18 T2-233 13.12.2013
one-time Sa 9-17 R2-155 14.12.2013
one-time Fr 15-18 T2-233 17.01.2014
one-time Sa 9-18 U2-200 18.01.2014
one-time So 9-16 U2-229 19.01.2014

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C1 Historische und systematische Aspekte der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-MEW12_wp Kulturarbeit E2: Kulturpädagogische Tätigkeitsfelder - Theorien, Konzepte, Reflexionen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2011) ME 17.2   4 aktive Teilnahme  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.2.6; H.3.1   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2013_250049@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_38985295@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Friday, December 6, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=38985295
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
38985295