Governance zeichnet sich sowohl in theoretisch-konzeptioneller als auch in praktischer Hinsicht dadurch aus, von kollektiv verbindlichen Entscheidungen Betroffene zu beteiligen. „Reflexive Governance“ ist unter den zahlreichen Governance-Ablegern derjenige, der sich vor allem der Frage widmet, wie der angenommene Eigensinn wirtschaftlicher, politischer oder auch wissenschaftlich-technischer Sichtweisen durchbrochen werden kann. Die Antwort lautet: Die bornierten Beteiligten müssen zur Reflexion gebracht werden. Im Seminar sollen sowohl theoretische als auch praktische Implikationen von „Reflexion als Steuerungsinstrument“ diskutiert werden.
Ein ausführlicher Themen- und Literaturplan ist zu Semesterbeginn erhältlich. Mögliche Textauswahl:
Barben, Daniel; Fisher, Erik; Selin, Cynthia; Guston, David H. (2008): Anticipatory Governance of Nanotechnology. Foresight, Engagement, and Integration. In: Edward J. Hackett, Olga Amsterdamska, Michael Lynch und Judy Wajcman (Hg.): The Handbook of Science and Technology Studies. 3. Aufl. Cambridge, London: MIT Press, S. 979–1000.
Bogner, Alexander (2012): The Paradox of Participation Experiments. In: Science, Technology & Human Values 37 (5), S. 506–527.
Felt, Ulrike; Fochler, Maximilian (2010): Machineries for Making Publics: Inscribing and De-scribing Publics in Public Engagement. In: Minerva 48 (3), S. 219–238.
Fisher, Erik (2007): Ethnographic Invention: Probing the Capacity of Laboratory Decisions. In: NanoEthics 1 (2).
Guston, David H.; Sarewitz, Daniel (2002): Real-time technology assessment. In: Technology in Society 24 (1-2), S. 93–109.
Johnson, Björn (2011): From user–producer relations to the learning economy. In: Science and Public Policy 38 (9), S. 703–711.
Lezaun, Javier; Soneryd, Linda (2006): Government by Elicitation: Engaging Stakeholders or Listening to the Idiots? London: CARR (CARR discussion papers, 34).
Rip, Arie (2006): A co-evolutionary approach to reflexive governance - and its ironies. In: Jan-Peter Voß, Dierk Bauknecht und René Kemp (Hg.): Reflexive Governance for Sustainable Development. Cheltenham, UK, Northampton, MA: Edward Elgar, S. 82–100.
Gunther Teubner und Alberto Febbrajo (Hg.): State, Law and Economy as Autopoietic Systems. Regulation and Autonomy in a New Perspective. Mailand: Giuffrè.
Jan-Peter Voß, Dierk Bauknecht und René Kemp (Hg.): Reflexive Governance for Sustainable Development. Cheltenham, UK, Northampton, MA: Edward Elgar.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period | |
---|---|---|---|---|---|
weekly | Do | 10-12 | U5-211 | 14.10.2013-07.02.2014
not on: 12/26/13 / 1/16/14 |
Bitte Raumänderung beachten: Am 16.01.2014 findet die Veranstaltung in U3-122 statt. |
one-time | Do | 10-12 | U3-122 | 16.01.2014 |
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
30-M-PK-M3 Governance und Regulierung (Kernbereich 3) | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
30-M-Soz-M10a Wissenschafts- und Techniksoziologie a | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
30-M-Soz-M10b Wissenschafts- und Techniksoziologie b | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information | |
30-M-Soz-M11a Mediensoziologie a | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
History, Philosophy and Sociology of Science / Master | (Enrollment until SoSe 2014) | Hauptmodul 4 | |||||
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom | (Enrollment until SoSe 2008) | H.S.3; H.S.2 | |||||
Politische Kommunikation / Master | (Enrollment until SoSe 2013) | 3.2; 3.1 | |||||
Soziologie / Master | (Enrollment until SoSe 2012) | Modul 3.3 |