Dieser Kurs befasst sich mit situiertem Sprachverstehen und mit der Frage wie Informationen in nicht-sprachlichem visuellen Kontext Sprachverstehen beeinflussen und wie Sprache Aufmerksamkeit beeinflussen kann. Der Schwerpunkt liegt auf Sprachverarbeitung in Echtzeit und Methoden wie Eyetracking und ereigniskorrelierten Potentialen. Dabei werden wir auch Sprachverarbeitungs-Modelle besprechen.
Empfohlene Vorkenntnisse: Modul BaLin1-Balin4
1. Tanenhaus, M.K., Spivey-Knowlton, M.J., Eberhard, K.M. & Sedivy, J.E. (1995). Integration of visual and linguistic information in spoken language comprehension. Science, 268, 1632-1634.
2. Sedivy, J.E., Tanenhaus, M.K., Chambers, C.G. & Carlson, G.N. (1999). Achieving incremental interpretation through contextual representation: Evidence from the processing of adjectives. Cognition, 71, 109-147.
3. Altmann, G.T.M., & Kamide, Y. (1999). Incremental interpretation at verbs: Restricting the domain of subsequent reference. Cognition, 73, 247-264.
4. Kamide, Y., Scheepers, C., & Altmann, G. T. M. (2003). Integration of syntactic and semantic information in predictive processing: Cross-linguistic evidence from German and English. Journal of Psycholinguistic Research, 32, 37–55.
5. Knoeferle P, Crocker MW, Scheepers C, Pickering MJ. 2005. The influence of the immediate visual context on incremental thematic role assignment: evidence from eye movements in depicted events. Cognition. 95:95-127.
6. Knoeferle, P. & Kreysa, H. (2012). Effects of speaker gaze on syntactic structuring. Frontiers in Psychology,2:376. doi: 10.3389/fpsyg.2011.00376.
weitere Angaben im Kurs
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
23-LIN-BaLinSK2 Vertiefungsmodul Sprache und Kognition | Vertiefung in die Sprache und Kognition | Study requirement
|
Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Klinische Linguistik / Master | (Enrollment until SoSe 2025) | MKLI7 | 3 | ||||
Linguistik / Bachelor | (Enrollment until SoSe 2011) | Kern- und Nebenfach | BaLin5 | 3 | |||
Studieren ab 50 |
Mündliches Referat zu 1-2 Artikeln + kurze schriftliche Zusammenfassung des Referats (ca. 1200 Wörter).