250223 Einführung in die Forschungsmethoden: Fallforschung (V) (SoSe 2013)

Contents, comment

In der Erziehungswissenschaft sind neben der Betrachtung einzelner Personen und deren Erziehung-, Bildungs- und Sozialisationsverläufen auch einzelne Bildungsinstitutionen Gegenstand von Einzelfallstudien. Im Gegensatz zu breit angelegten Stichprobenuntersuchungen, die viele Untersuchungseinheiten ausschnitthaft betrachten, soll mit einer Einzelfallstudie ein zu untersuchender Fall möglichst ganzheitlich und detailliert erfasst werden. Die forschungsmethodische Auseinandersetzung mit dem Fall, die qualitative und quantitative Forschungsmethoden umfasst, soll in dieser Vorlesung im Überblick vorgestellt werden.

Bibliography

Wernet, Andreas (2006) .Hermeneutik - Kasuistik – Fallverstehen. Eine Einführung. Stuttgart: Kohlhammer
Mayring, Phillip (2002). Einführung in die qualitative Sozialforschung. Weinheim: Beltz

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
20-DM1_ver1 Didaktikmodul I E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
20-DM2_ver1 Didaktikmodul II E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
23-ANG-AngPM1 Profilmodul 1:Teaching English as a Foreign Language 1 E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-GER-Gru-FD1S_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik im Schwerpunktfach E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-GER-Gru-FD1_ver1 Sprach- und Literaturdidaktik E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-GER-Portal_ver1 Fachportal Germanistik Übung zur Einführung in die Literaturwissenschaft Student information
25-BE3 Forschungsmethodenmodul E1: Einführung in die qualitativen Forschungsmethoden Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BE3_a Forschungsmethodenmodul E1: Einführung in die qualitativen Forschungsmethoden Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi14 Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E1: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
25-BiWi2-G Fachliches Grundlagenmodul (Grundschule) E1: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E1: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
28-FD_ver1 Fachdidaktik E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-M28_ver1 Fachmodul Bildung/Weiterbildung E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
38-M3-K_ver1 Didaktische Grundlagen E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
38-M3-M_ver1 Didaktische Grundlagen E7: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MA.4.1.1; MA.4.2.1; MA.4.3.1; MA.4.4.1   3 unbenotet  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.4.1.1; MA.4.2.1; MA.4.3.1; MA.4.4   3 unbenotet  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MG.4.1.1; MG.4.2.1; MG.4.3.1; MG.4.4.1   3 unbenotet  
Erziehungswissenschaft GymGe / Master of Education (Enrollment until SoSe 2011) MG.4.1.1; MG.4.2.1; MG.4.3.1; MG.4.4.1   3 unbenotet  
Erziehungswissenschaft (Nebenfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach M.4.1.1; M.4.2.1; M.4.3.1; M.4.4.1   3 unbenotet  
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
SS2013_250223@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_36899127@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, August 20, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=36899127
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
36899127