250048 Die Korrespondenzanalyse - ein computergestütztes anschauliches Verfahren zur explorativen Auswertung "weicher" (nominalskalierter) Daten (S+Ü) (WiSe 2005/2006)

Contents, comment

Die Korrespondenzanalyse (KA) ist ein Verfahren zur Entdeckung von Strukturen (z.B. Zusammenhängen, (Un-)Ähnlichkeiten, Trends) in Daten (z.B. Befragungsergebnissen), die in einer oder mehreren Kreuztabellen angeordnet sind, und der visuellen Darstellung dieser Strukturen (z.B. in einem Koordinatensystem, bestehend aus je einer x- und y-Achse). Da die KA auch nominalskalierte bzw. kategoriale Daten vearbeiten kann, ist sie besonders zur Anwendung in den Sozialwissenschaften geeignet, wo derartige qualitative Variablen sehr häufig auftreten. In diesem Blockseminar wollen wir die Grundlagen dieser Verfahrens der explorativen Datenanalyse anhand von Beispielen anschaulich erarbeiten, zwei Computerprogramme (SIMCA u. SPSS-Categories) kennenlernen und anhand vorbereiteter Datensätze eigene Korrespondenzanalysen am Rechner durchführen und die Ergebnise anhand der Ausdrucke interpretieren.

Bibliography

Blasius, J. (2001): Korrespondenzanalyse. München: Oldenbourg.
Clausen, S.-E. (1998). Applied Correspondence Analysis. An Introduction. Thousand Oaks, Cal.: Sage.
Greenacre, M.J. (1993): Correspondence Analysis in Practice. London u.a.: Academic Press.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Di 12-14 T6-103 25.10.2005 Vorbesprechung
block Block 10-16 T6-103 20.-27.01.2006

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-MeWi-HM4 Methoden der Medienforschung Lehrveranstaltung I Graded examination
Student information
Lehrveranstaltung II Study requirement
Student information
Lehrveranstaltung III Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaftliches Studium für Lehramt H.A.1   scheinfähig  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015)    
Informatik für Geistes- und Sozialwissenschaftler/innen Nebenfach B Wahl scheinfähig HS
Medienwissenschaft, interdisziplinäre / Master (Enrollment until SoSe 2014) Modul 5 Wahlpflicht  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.3.4; H.3.6   scheinfähig  
Unterrichtsfach Pädagogik / Lehramt Sekundarstufe II H.A.1   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
WS2005_250048@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_347615@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, June 29, 2005 
Last update rooms:
Thursday, May 19, 2005 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) + exercise (Ü) / 4
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=347615
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
347615