250386 Ein quantitativ-empirisches Forschungsseminar: Sensitivität bei Studierenden (BS) (WiSe 2011/2012)

Contents, comment

Inhaltlich orientiert sich die Veranstaltung an dem interdisziplinären Thema „Hochsensitivität“ („high sensory-processing sensitivity“, vgl. Aron und Aron 1997). Auf der Grundlage einer Online-Erhebung mit knapp 1500 Studierenden wird den TeilnehmerInnen der Veranstaltung die Möglichkeit eröffnet, uni- und bivariate Datenanalysen anzuwenden, deren Ergebnisse zu interpretieren und anschließend im Plenum zu präsentieren.

Requirements for participation, required level

Grundkenntnisse quantitativer Forschungsmethoden und die Bereitschaft, sich mit englischsprachigen Studien zu beschäftigen. Eine aktive Mitarbeit wird vorausgesetzt.

Bibliography

Abel, J.; Möller, R.; Treumann, K. (1998): Einführung in die empirische Pädagogik. Stuttgart: Kohlhammer.
Aron, E.; Aron, A. (1997): Sensory-processing sensitivity and its relation to introversion and emotionality. In: Journal of personality and social psychology, H. 73, N. 2, S. 345–369.
Böhm-Kasper, O.; Schuchart, C.; Weishaupt, H. (2009): Quantitative Methoden in der Erziehungswissenschaft. Darmstadt: WBG.
Bortz, J.; Döring, N. (2009): Forschungsmethoden und Evaluation. Für Human- und Sozialwissenschaftler. 4. überarbeitete Aufl. Heidelberg: Springer.
Uhlendorff, H.; Prengel, A. (2010): Forschungsperspektiven quantitativer Methoden im Verhältnis zu qualitativen Methoden. In: Friebertshäuser, B.; Langer, A.; Prengel, A. (Hg.): Handbuch qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. 3. Aufl. Weinheim: Juventa, S. 137–148.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE3 Forschungsmethodenmodul E2: Einführung in die quantitativen Forschungsmethoden Student information
25-BiWi2-HRGe Fachliches Grundlagenmodul (HRGe) E1: Einführung in die Forschungsmethoden Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 4.2   4 benotet  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.3.5   scheinfähig  

Anhand konkreter Daten soll die deskriptive Analyse quantitativer Daten mit der Statistiksoftware SPSS geübt (2. Blocktermin) und deren Ergebnisse im Plenum vorgestellt werden (3. Blocktermin). Zusätzlich sollen die Ergebnisse und ihre Interpretationen für eine benotete Einzelleistung in einer schriftlichen Darstellung münden. Neben der Mitarbeit an einem eigenen Forschungsprojekt kann eine benotete Einzelleistung ebenfalls über ein Referat mit schriftlicher Ausarbeitung erfolgen (1. und 2. Blocktermin). Dabei werden die Interpretation und Bewertung quantitativ empirischer sowie englischsprachiger Studien bzw. deskriptive Verfahren der Datenanalyse mit SPSS im Fokus stehen. Den ReferentInnen wird während des Referats die Möglichkeit gegeben, diesen Teil der Sitzung individuell, didaktisch zu gestalten und ihre KommilitonInnen aktiv einzubeziehen.

No eLearning offering available
Registered number: 7
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2011_250386@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_27238241@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, December 19, 2011 
Last update rooms:
Monday, December 19, 2011 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=27238241
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
27238241