260056 Sozialismus vs. Kapitalismus (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Sie, ich und ein paar andere Leute gehen zusammen zelten. Es gibt keine Hierarchie,
und wir haben ein gemeinsames Ziel: Der Ausflug soll jedem von uns Spaß machen
und jeder soll weitestgehend das unternehmen können, was ihm am besten gefällt.
[…] Und wie es beim Zelten eben üblich ist, nutzen wir das alles auch
gemeinschaftlich: Auch wenn es sich bei den Gegenständen um Privateigentum
handelt, gehören sie für die Dauer unseres Ausflugs dem Kollektiv, und wir haben
uns darüber geeinigt, wer sie wann, unter welchen Umständen und warum
benutzen darf.
Bei einem Camping-Urlaub, so die Behauptung des 2009 verstorbenen Philosophen
G.A. Cohen zu Beginn des posthum erschienen Textes „Why not Socialism? /
Sozialismus – Warum nicht?“, würden die meisten Menschen ein sozialistisches
Verständnis von Gleichheit und Gegenseitigkeit einer am kapitalistischen
Marktmodell orientierten Organisation des Zusammenseins vorziehen, sowohl aus
moralischen als auch aus Effizienzgründen. Es ist laut Cohen das Argument
moralischer Überlegenheit, das uns auch jenseits der besonderen Situation des
Campingausflugs davon überzeugen soll, dass der Sozialismus eine ernstzunehmende
Alternative zum Kapitalismus ist, die wir verfolgen sollten.
Der sehr kurze Essay Cohens ist Ausgangspunkt des Seminars. Er hat eine breite
Rezeption erfahren und dabei auch deutliche Gegenrede. Eine direkte Antwort auf
Cohen ist Jason Brennans „Why not Capitalism?“, der andere, ebenfalls knappe Text,
den wir in diesem Seminar lesen werden. Wenn nach diesen beiden Texten noch
Raum ist, werden wir uns weitere Texte der neusten Diskussion um die moralische
Bewertung von Sozialismus und Kapitalismus ansehen.

Bibliography

Textgrundlage:
Cohen, G.A., Why not Socialism?, Princeton: Princeton University Press 2009. [dt.:
Sozialismus – Warum nicht?, München: Knaus 2010]
Brennan, Jason, Why not Capitalism?, New York und London: Routledge 2014.
Beide Texte sind trotz ihrer Kürze recht teuer, sind jedoch in der Bibliothek
vorhanden. Der Text von Cohen ist als Ebook über die Bibliothek abrufbar.
Zur Vorbereitung empfohlen:
Gilabert, Pablo and Martin O'Neill, "Socialism", The Stanford Encyclopedia of
Philosophy (Fall 2019 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL =
<https://plato.stanford.edu/archives/fall2019/entries/socialism/>.
Halliday, Daniel und John Thrasher, The Ethics of Capitalism. An Introduction, New
York und Oxford: Oxford University Press 2020.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
26-GL_ETH Grundlagen Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP1_NE Hauptmodul PP1: Normative Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP3_AE Hauptmodul PP3: Angewandte Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP4_POL Hauptmodul PP4: Politische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP5_RS Hauptmodul PP5: Rechts- und Sozialphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-VT_ETH Vertiefung Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 54
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2021_260056@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_267638176@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
45 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, March 5, 2021 
Last update times:
Friday, March 5, 2021 
Last update rooms:
Friday, March 5, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=267638176
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
267638176