240336 Didaktik des Sachrechnens (S) (WiSe 2011/2012)

Contents, comment

Im Seminar werden die Standardthemen (Rechnen mit Größen, Bruchrechnung, Proportionalität, Antiproportionalität, Prozent- und Zinsrechnung, Modellierung, Üben, Angabe von Messgenauigkeiten,...) der Didaktik des Sachrechnens mit deutlichem Fokus auf die Sekundarstufe I behandelt. Der erste Teil des Seminars ist durch Vorträge des Dozenten und Übungsphasen gekennzeichnet. Im zweiten Teil des Seminars sollen die Studierenden in 5er-Gruppen ein bis zwei Unterrichtsstunden zu einem vorher ausgesuchten Schwerpunktthema in der Schule durchführen und in 45 Minuten im Seminar vorstellen und reflektieren.

Bibliography

Greefrath, G. (2010). Didaktik des Sachrechnens in der Sekundarstufe (1. Aufl.). Mathematik Primar- und Sekundarstufe. Heidelberg, Neckar: Spektrum Akad. Verl.

Franke, M., & Ruwisch, S. (2010). Didaktik des Sachrechnens in der Grundschule (2. Aufl.). Mathematik Primarstufe und Sekundarstufe I + II: Vol. 0. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag.

Padberg, F. (2009). Didaktik der Bruchrechnung: [für Lehrerausbildung und Lehrerfortbildung] (4. Aufl.). Mathematik Primar- und Sekundarstufe. Heidelberg: Spektrum Akad.-Verl.

Winter, H. (1996). Mathematik entdecken: Neue Ansätze für den Unterricht in der Grundschule ; Reformen und Gegenreformen ; Entdeckendes Lernen ; Kreatives Üben (5. Aufl.). Lehrer-Bücherei Grundschule. Frankfurt am Main: Cornelsen Scriptor.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 8-10 T2-205 10.10.2011-03.02.2012
not on: 11/1/11 / 12/27/11 / 1/3/12
weekly Do 10-12 T2-213 10.10.2011-03.02.2012
not on: 12/29/11 / 1/5/12

Hide passed dates <<

Examinations

Date Time Format / Room Comment about examination
Saturday, January 28, 2012 9.30-12 AUDIMAX
Thursday, March 29, 2012 10-12 V2-121

Hide passed examination dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Mathematik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Nebenfach MD06 Wahlpflicht 5. 6. 6 benotet Vertiefung Mathematikdidaktik  
Mathematik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach MD06 Wahlpflicht 2. 3. 6 benotet Vertiefung Mathematikdidaktik  
Mathematik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) M.D.10b Wahlpflicht 1. 2. 6 benotet Vertiefung Mathematikdidaktik  
Mathematik (GHR/SP) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) M.D.10b Wahlpflicht 2. 3. 6 benotet Vertiefung Mathematikdidaktik  

Der benotete Schein wird durch eine Klausur am Ende des Semesters erworben.

No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2011_240336@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_25880294@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, February 9, 2012 
Last update rooms:
Thursday, February 9, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 4
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=25880294
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
25880294