250263 Bildungs- und Erziehungstheorien: Kritische Analysen und vergleichende Betrachtungen (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Idigital, live zur genannten Zeit & z.T. digital, im Selbststudium (online synchron/asynchron)

In dieser Veranstaltung gehen wir der Geschichte (18 Jhd. bis in die Gegenwart), dem Wandel und der Ausformung des Bildungs- und Erziehungsbegriffes nach.
Vorstellungen von Bildung und Erziehung haben eine Vielzahl von Funktionen: Sie verhandeln u.a., was an die aufwachsende Generation inhaltlich weitergegeben wird, welchen Stellenwert verschiedene Inhalte/Aspekte der (Aus-)Bildung haben und sind - in ihrer grundlegendsten Form - stets auch ein Kommentar auf die Frage nach dem guten/richtigen/schönen Leben. Damit positioniert sich der Bildungs- und Erziehungsbegriff in einem Spannungsfeld von Philosophie, Religion, Politik, Pädagogik/Erziehungswissenschaft und Verwaltung und wird von all diesen Strömungen (und den assozierten Akteuren) beeinflusst, reinterpretiert und stetig verändert.
Damit unterliegen die Vorstellungen von Bildung und Erziehung zeithistorischen, politischen und ideengeschichtlichen Wandel, der sich in zentralen Dokumenten, der Ausgestaltung von Institutionen (z.B. Schulen, Universitäten etc.) oder Praktiken widerspiegelt. Diesen Wandel zeichnen wir im Rahmen der Veranstaltung nach auf der Suche nach dem Kern von Bildung und Erziehung.

Das Seminar wird größtenteils über Inhalte des Lernraumes (Texte, Präsentationen, Videos, Podcasts) durchgeführt und ist damit ein größtenteils asynchrones Format. Allerdings werden gemeinsame Zoomsitzungen (vier im Verlauf des Semesters) stattfinden.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Bibliography

Böhm, W. (2013). Geschichte der Pädagogik - Von Plato bis zur Gegenwart (4th ed.). München: C.H. Beck.

Dörpinghaus, Andreas/ Uphoff, Ina Katharina: Grundbegriffe der Pädagogik. Darmstadt: WBG, 2011.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 ONLINE   15.04.-23.07.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 32
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
SS2021_250263@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_254886356@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
27 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, March 30, 2021 
Last update times:
Monday, January 11, 2021 
Last update rooms:
Monday, January 11, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=254886356
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
254886356