230311 Neuere Ansätze der Zweitspracherwerbsforschung (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Die Veranstaltung wird in einer Mischung aus synchronen und asychronen Anteilen stattfinden. Die erste Sitzung wird als Zoom-Meeting zur geplanten Seminarzeit beginnen. Eine Einladung folgt.
Seminarkommentar:
Traditionelle Sprachlerntheorien haben Spracherwerb im Kern als kognitiven Mechanismen bzw. Prozess modelliert. Zwar wird zugestanden, dass affektive und soziale Faktoren (u.a. Motivation, Angst, soziale Position des Sprachlernenden, gesellschaftliche Einstellung zu Mehrsprachigkeit, institutionelle und politische Rahmenbedingungen des Sprachenlernens) den Zweitspracherwerb oder das Fremdsprachenlernen beeinflussen können, aber der Erwerbs- oder Lernprozess soll – so die Annahme – im Kern letztlich doch im Gehirn stattfinden.
Entgegen einem solch engen kognitivistischen Verständnis von Sprachenlernen und -erwerb haben spätestens mit der Jahrtausendwende eine ganze Reihe von Forschungsansätzen die dynamische Interaktion zwischen soziokultureller Umgebung und individueller Kognition zum Gegenstand von empirischen Untersuchungen und Theoriebildungen gemacht. Dazu zählen u.a. die Sociocultural Theory (vgl. Lantolf 2006, ), der Situated Second Language Learning-Ansatz (vgl. Norton 2000) und die die Associative Cognitive Creed Theory (vgl. Ellis 2007). Neueste Forschungen thematisieren Spracherwerb verstärkt auch aus kulturwissenschaftlicher Perspektive (vgl. Kramsch 2020) und aus der Perspektive der Komplexitätstheorie.
Ausgewählte Theorieansätze werden im Seminar exemplarisch diskutiert und auf Lehr- und Lernprozessen angewendet werden. Dabei sollen Herausforderungen für die Unterrichtspraxis u.a. mit Blick auf die Heterogenität der Zielgruppen der Lernenden, die curricularen, institutionellen, sozialen und politischen Rahmenbedingungen reflektiert werden.

Bibliography

Ellis, N. (2007). The Associative-Cognitive CREED. In: Van Patten, B. & Williams, J. (eds.). Theories in Second Language Acquisition. An Introduction. New York: Routledge, 77–95.
Kramsch, C. J. (2002). Language acquisition and language socialization: Ecological perspectives. Advances in applied linguistics. Continuum.
Lantolf, J. P. & Thorne, S. L (2006). Sociocultural theory and the genesis of second language development. Oxford: Oxford University Press.
Norton, B. (2000). Identity and Language Learning: Gender, Ethnicity and Educational Change. Harlow: Pearson Education Limited.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-IndiErg2 Berufsfeldorientierung und Schlüsselqualifikationen im Feld DaF/DaZ Seminar E Study requirement
Student information
23-DAF-M-DAFGER-SLF Profilmodul: Sprachlehr- und -lernforschung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 24
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2021_230311@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_251408726@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
11 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 19, 2021 
Last update times:
Tuesday, January 12, 2021 
Last update rooms:
Tuesday, January 12, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=251408726
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
251408726