240386 Mathematik entdecken und begründen (S) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Im Seminar wollen wir gemeinsam die Mathematik als ‚Wissenschaft von den Mustern’ kennenlernen. Wir erarbeiten dabei, wie man Grundschülerinnen und Grundschüler auf diesen Weg mitnehmen kann. Anhand verschiedener Inhaltsbereiche und Aufgabenformate wird aufgezeigt, wie Grundschulkinder mathematische Strukturen auf vielfältige Weise entdecken und begründen. Ein besonderer Fokus wird dabei die Rolle der Sprache sein.
Im Seminar wird den folgenden Fragen nachgegangen: Was eignet sich überhaupt als mathematischer Anlass für den entdeckenden und begründungsfördernden Mathematikunterricht? Wie können unterschiedliche Lernende produktiv an einem mathematischen Gegenstand arbeiten? Wie kann man sie dabei unterstützen? Theoriegeleitet wollen wir auf dieser Grundlage konkrete Unterrichtsangebote entwickeln.

Digitale Ergänzung: Das Seminar besteht zum Teil aus gemeinsamen Zoom-Sitzungen (oder ggf. Präsenzsitzungen) sowie angepassten digitalen Selbstlerneinheiten.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 34
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2020_240386@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_229714879@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
14 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, June 25, 2020 
Last update times:
Tuesday, August 25, 2020 
Last update rooms:
Tuesday, August 25, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=229714879
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
229714879