250345 Kohlberg zwischen Schultheorie, Werteerziehung und Demokratiepädagogik (S) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Der amerikanische Psychologe und Erziehungswissenschaftler Lawrence Kohlberg ist vor allem durch seine kognitive Entwicklungstheorie berühmt geworden. In der Schule werden sein Moralstufenmodell und sein Konzept der Gerechten Schulgemeinschaft ("Just Community") gelehrt. Doch wird dies allein Kohlberg gerecht oder können wir heute noch mehr von ihm lernen? Diese Frage und Kohlbergs Wirkungsbereiche für das 21. Jahrhundert stehen im Zentrum des Seminars.

Die Veranstaltung findet digital (über Zoom) und live zur genannten Zeit (online synchron) statt.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html.

Requirements for participation, required level

Die Teilnahmevoraussetzungen können Sie den Fächerspezifischen Bestimmungen (FsB) entnehmen.

Bibliography

Becker, Günter (2011): "Kohlberg und seine Kritiker. Die Aktualität von Kohlbergs Moralpsychologie." Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Garz, Detlef (2008): "Sozialpsychologische Entwicklungstheorien. Von Mead, Piaget und Kohlberg bis zur Gegenwart." 4. Auflage. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Garz, Detlef (2015): "Lawrence Kohlberg zur Einführung." 2., korrigierte Auflage. Hamburg: Junius Verlag.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 8-10 ONLINE   03.11.2020-09.02.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E1: Bildungstheorie und -geschichte Study requirement
Student information
25-FS-BE8 Bildung: Theorien und Institutionen E1: Bildungstheorie und -geschichte Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP1 Bildung und Didaktik (UFP) E2: Reformpädagogische Modelle/Ansätze Study requirement
Student information
25-UFP1_a Bildung und Didaktik (UFP) E2: Reformpädagogische Modelle/Ansätze Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2020_250345@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_229364561@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, October 18, 2020 
Last update times:
Friday, September 18, 2020 
Last update rooms:
Friday, September 18, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=229364561
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
229364561