240392 Apps und mehr: Digitale Medien im Mathematikunterricht der Grundschule (S) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Dieses Seminar wird im Rahmen eines Drittmittelprojektes in Kooperation mit der Grund-schule Brake durchgeführt. Durch die enge Bindung an die Schule ist die Teilnehmerzahl auf 16 beschränkt (eine Vierergruppen pro Klassenstufe, die jeweils mit einer Lehrkraft arbeitet).
Ziel ist es, sinnvolle Möglichkeiten des Einsatzes digitaler Medien im Mathematikunterricht zu erkunden, zu erproben und zu reflektieren. Dabei werden i.W. drei inhaltliche Schwer-punkte verfolgt:
• Erstellung und Einsatz von Erklärvideos von Kindern für Kinder
• Nutzung von Apps beim automatisierenden Üben und zur Unterstützung beim Sachrechnen
• Einsatz von Calliope beim Programmieren im Mathematikunterricht
Die Teilnehmer*innen arbeiten in einer Kleingruppe zu einem der drei Schwerpunkte und bereiten dazu eine Unterrichtserprobung vor, führen diese an der GS Brake durch und präsentieren ihre diesbezüglichen Ergebnisse und Erfahrungen im Plenum. Die regelmäßige Mitarbeit ist Voraussetzung für die Studienleistung. Sollte Dritten auch im nächsten Schuljahr der Zugang zu Schulen nicht möglich sein, würden die Lehrkräfte die von den Studierenden entwickelten Erprobungen durchführen und dann in einer Zoom-Konferenz über die Ergebnisse berichten.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 16
Address:
WS2020_240392@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_229016566@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, June 25, 2020 
Last update times:
Thursday, August 13, 2020 
Last update rooms:
Thursday, August 13, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=229016566
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
229016566