240382 Sprache zählt - Sprache und Mathematiklernen in der Grundschule (S) (WiSe 2020/2021)

Short comment

Online-Lehrveranstaltung mit Online-Präsenz zu den angegebenen Seminarzeiten

Contents, comment

Im Seminar werden wir gemeinsam den Zusammenhang zwischen Sprache und Mathematiklernen erkunden. Wir werden Sprache als Lerngegenstand, Lernmedium und Lernvoraussetzung kennenlernen, Funktionen von Sprache für das Mathematiklernen erarbeiten und Möglichkeiten der sprachsensiblen Gestaltung von Mathematikunterricht erproben, reflektieren und diskutieren. Im Seminar bekommt ihr Raum und Unterstützung, um
• Merkmale mathematischer Bildungssprache zu benennen und sprachliche Stolpersteine in Aufgaben zu identifizieren, 
• Methoden der Sprachförderung im Mathematikunterricht kennenzulernen, 
• sprachliche und fachliche Lehrziele zu formulieren und bei der Unterrichtsplanung zueinander in Beziehung zusetzen.

Hinweis: Das Seminar weist inhaltliche Überschneidungen zum Seminar „Förderung von fachspezifischen Lese- und Verstehensstrategien im Mathematikunterricht“ von David Bednorz auf. Deshalb wird empfohlen, nicht beide Seminare zu belegen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 10:30-12:00 ONLINE   06.11.2020
block Block 09:00-15:00 ONLINE   27.-28.11.2020
block Block 09:00-15:00 ONLINE   11.-12.12.2020
one-time Fr 09:00-11:00 ONLINE   18.12.2020 Hausarbeitssitzung

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 35
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2020_240382@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_225745525@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, June 25, 2020 
Last update times:
Wednesday, August 12, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, August 12, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=225745525
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
225745525