250413 Bildungs- Erziehungspartnerschaften mit Eltern an inklusiven Schulen (BS) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Eine qualitätsvolle Zusammenarbeit mit Familien gilt als ein wichtiger Baustein einer inklusiven Schulpraxis. In aktuellen Ansätzen zur Gestaltung der Bildungs- und Erziehungspartnerschaft wird betont, dass die Kooperation nicht als Selbstzweck zu verstehen ist, sondern stets darauf gerichtet sein muss, die (Lern-) Entwicklung aller Kinder optimal zu fördern. Häufig stellt sich das Kollegium aber die Frage, wie die Eltern erreicht und für die Zusammenarbeit gewonnen werden können. Bestehende Kooperationsformen sollten daher weiterentwickelt werden, um den heterogenen Bedarfen der Schüler- und Elternschaft entsprechen zu können. Im Seminar werden bestehende Konzepte hinsichtlich ihrer praktischen Anwendbarkeit in der inklusive Schulen geprüft und weiterentwickelt.

Bibliography

Wild, E. & Lütje-Klose, B. (2017): Schulische Elternarbeit als essenzielles Gestaltungsmoment inklusiver Beschulung. In: Lütje-Klose, B., Miller, S., Schwab, S. & Streese, B. (Hrsg.): Inklusion: Profile für die Schul- und Unterrichtsentwicklung in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Theoretische Grundlagen – Empirische Befunde – Praxisbeispiele. Münster/New York: Waxmann, S. 129-139.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Mi 18-20 X-E0-205 04.12.2019 Vorbesprechung und inhaltlicher Einstieg
one-time Sa 12-19 D2-136 11.01.2020
one-time So 9-17 D2-136 12.01.2020
one-time Sa 12-19 T2-213 25.01.2020
one-time So 9-17 T2-213 26.01.2020
one-time So 10-17 T2-214 26.01.2020

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi10 Schulentwicklung und Professionelle Kooperation E2: Professionelle Kooperation Study requirement
Student information
25-ISP2 Differenz und Heterogenität (ISP) E2: Frühförderung und Elternpartizipation Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
WS2019_250413@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_179737095@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, September 22, 2019 
Last update times:
Thursday, January 23, 2020 
Last update rooms:
Thursday, January 23, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=179737095
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
179737095