250109 Einführung in das bildungswissenschaftliche Lehramtsstudium (HRSGe/GymGe) (S) (WiSe 2019/2020)

Short comment

Beginn in der 2. Vorlesungswoche

Contents, comment

Das Seminar verfolgt eine doppelte Zielsetzung: Zum einen stellt es eine Einführung in das bildungswissenschaftliche *Studium* dar. Somit geht es darum, sich mit grundsätzlichen Rahmenbedingungen des Lehramtsstudiums und der Wissenschaft sowie dem wissenschaftlichen Arbeiten auseinanderzusetzen: Wozu dient das Studium auf dem Weg zur Lehrperson? Wer studiert warum Lehramt? Was bedeutet Wissenschaft und wie wird wissenschaftlich gearbeitet? Des Weiteren ist es Ziel des Seminars, die Fähigkeit zur Beobachtung und Reflexion von Unterricht anzubahnen (Fallarbeit).

Zum anderen dient das Seminar der Einführung in das *bildungswissenschaftliche* Studium, d. h. es geht um erste wissenschaftliche Auseinandersetzungen mit grundlegenden Fragestellungen zu Unterricht, Schule und dem Handeln als Lehrperson: Was ist Unterricht? Was ist guter Unterricht? Was ist Schule, wozu ist die Schule da, was lernen Schüler*innen eigentlich in der Schule? Welche Anforderungen kennzeichnen das Unterrichten und den Lehrerberuf? Worin besteht professionelles Lehrerhandeln?

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi1_a Einführungsmodul BiWi E2: Einführungsseminar Study requirement
Student information
25-BiWi1_b Einführungsmodul BiWi E2b: Einführungsseminar HRSGe/ GymGe Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Zentral für ein anregendes Seminar ist die eigenständige Lektüre, vor allem der empfohlenen Texte für die einzelnen Seminarsitzungen.

Die Studienleistung besteht aus einem essayistischen Exzerpt zu einem dieser Texte.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2019_250109@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_175790635@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, October 13, 2019 
Last update times:
Wednesday, July 10, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, July 10, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=175790635
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
175790635