300435 Vergleichende Sozialpolitikforschung (30-M24) (S) (WiSe 2020/2021)

Short comment

ONLINE Seminar

Contents, comment

Dieses Seminar bietet einen Überblick über verschiedene Ansätze und Methoden der vergleichenden Sozialpolitikforschung.
Im ersten Teil beschäftigen wir uns mit Definitionen und Formen von Sozialpolitik, und mit daraus resultierenden typischen Forschungsfragen.
Im zweiten Teil lernen wir die Unterschiede zwischen qualitativen und quantitativen Ansätzen in der Sozialpolitikforschung kennen.
Im dritten Teil geht es um Deutschland im Kontext der Wohlfahrtsregimetheorie.
Im vierten Teil beschäftigen wir uns mit Regimeansätzen außerhalb der OECD-Welt.
Im vierten Teil sehen wir uns konkreter sozialpolitische Vergleiche innerhalb der OECD-Länder und global an. Außerdem vergleichen wir einige Länder exemplarisch.
Im abschließenden Teil sehen wir uns sozialpolitischen Antworten auf die Corona-Krise an.

Requirements for participation, required level

Voraussetzungen:

Idealerweise wird dieses Seminar von Studierenden besucht, die bereits mindestens ein anderes sozialpolitisches Seminar (z.B. Einführung in die Sozialpolitik Deutschlands) besucht haben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12:00-14:00 ONLINE   26.10.2020-12.02.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
30-M24 Fachmodul Arbeit, Wirtschaft, Sozialpolitik I Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 oder Vorlesung mit Übungsanteil Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2020_300435@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_171360959@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
28 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, September 15, 2020 
Last update times:
Tuesday, September 15, 2020 
Last update rooms:
Tuesday, September 15, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=171360959
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
171360959