250390 Angst und Politik in der Abstiegsgesellschaft (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

In den von Oliver Nachtwey so genannten Gesellschaften des Abstiegs Europas und Nordamerikas sind konservative und extreme Rechte auf dem Vormarsch. In einigen Ländern stellen sie bereits die Regierung oder sind zumindest als Koalitionspartner beteiligt. Wie sind der Aufstieg und die Attraktivität des Autoritarismus zu erklären?

Mit Blick auf den Nationalsozialismus führt der kritische Theoretiker Franz L. Neumann in einem Aufsatz von 1954 die zunehmende Anfälligkeit der modernen Gesellschaft für die Ausbildung autoritärer und regressiver Massenbewegungen wesentlich auf Ängste zurück, die in bestimmten historischen Situationen die Menschen ergreifen und von Demagogen ausgenutzt werden können. Diese Ängste resultieren für Neumann aus der psychischen, sozialen bzw. ökonomischen und politischen Entfremdung des Menschen der Gesellschaft, in welcher kapitalistische Produktionsweise herrscht.

In dem Seminar werden wir kritisch aufarbeiten, was genau das bedeutet und inwiefern die Überlegungen von Neumann für die Erklärung aktueller Phänomene hilfreich sein können. Dazu werden wir anhand von aktueller Literatur die psychologischen, ökonomischen und politischen Faktoren für den zunehmenden Erfolg der Rechten in Europa und Nordamerika diskutieren, um so ein umfassendes, interdisziplinäres und gesellschaftstheoretisch fundiertes Verständnis des gegenwärtigen Rechtsrucks zu entwickeln.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Requirements for participation, required level

Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft im SoSe 2019

Bibliography

Franz L. Neumann: Angst und Politik, in: ders.: Wirtschaft, Staat, Demokratie. Aufsätze 1930-1954, Frankfurt am Main, 1978.
Oliver Nachtwey: Die Abstiegsgesellschaft.Über das Aufbegehren in der regressiven Moderne, Frankfurt am Main, 2016.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 D2-152 01.04.-08.07.2019
not on: 4/22/19 / 6/10/19

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C2 Ausgewählte Felder der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E2: Civic- and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


werden in der ersten Seminarsitzung bekannt gegeben

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2019_250390@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_160385908@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
13 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, March 17, 2019 
Last update times:
Friday, February 15, 2019 
Last update rooms:
Friday, February 15, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=160385908
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
160385908