250372 Unterrichten und Lernen zwischen Individualisierung und Standardisierung - Didaktik der Oberstufe (BS) (SoSe 2019)

Contents, comment

• Sie erwerben Kenntnisse über grundsätzliche Ziele und Funktionen der Gymnasialen Oberstufe.
• Sie kennen Vorgaben für die Gestaltung der Gymnasialen Oberstufe und bewerten sie.
• Sie kennen Organisationsmodelle, Konzepte und Problemlösungen von Oberstufe.
• Sie arbeiten in diesem Seminar zu den bestehenden Angeboten für Individualisierung im Unterricht und deren Benotung (wie Besondere Lernleistung; Facharbeit; Projektkurse etc.)
• Sie bewerten Selbständigkeit in der Oberstufe unter Aspekten der Jugendkultur und der Entwicklungspsychologie.
• Sie differenzieren zwischen den Anforderungen der Kompetenzorientierung und den An-forderungen an Individualisierung.
Die Seminarfeinplanung und die Bedingungen für SL und Prüfungsleistungen werden zu Beginn des Seminars besprochen.
Bitte mitbringen, digital oder analog die schulrechtlichen Rahmenbedingungen, d.h. den Kernlehrplan (KLP) eines der beiden Fächer und dazu die Vorgaben für die zentralen Abi-turprüfungen für 2019 in dem gleichen Fach:
http://www.schulentwicklung.nrw.de/lehrplaene/lehrplannavigator-s-ii/
https://www.standardsicherung.schulministerium.nrw.de/abitur/abitur-gymnasiale-oberstufe/

Bibliography

Eine ausführliche Literaturliste wird im Seminar ausgegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi15_a Bildung, Erziehung und Unterricht (GymGe) E3: Didaktik der Oberstufe Study requirement
Graded examination
Student information
25-UFP7 Abschlussmodul UFP E2: Leistung und Bewertung im UFP Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2019_250372@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_157896279@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, March 17, 2019 
Last update times:
Friday, February 22, 2019 
Last update rooms:
Friday, February 22, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=157896279
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
157896279