240383 Mit Sprache in Mathematik rechnen - Grundlagen der Funktionen und Förderung von Sprache im Mathematikunterricht (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Es gibt unterschiedliche Metaphern um die Relevanz von Sprache im Mathematikunterricht auszudrücken, ob nun „mit Sprache im Mathematikunterricht rechnen“ oder aber „Sprache zählt“ – doch im ersten Moment bringen die wenigstens das Fachgebiet der Mathematik, mit dem Fachgebiet der Sprache zusammen.

Das Sprache einen besonderen Stellenwert im mathematischen Lernen darstellt, soll in diesem Vertiefungsseminar thematisiert werden. So sind vier Ebenen elementar: Sprache ist Lerngegenstand, Lernmedium, Lernvoraussetzungen und Lernhindernis. Diese unterschiedlichen Ebenen werden analysiert und Konsequenzen für das praktische Handeln abgeleitet. Ebenso sollen funktionale Elemente der Sprache besprochen werden, neben der Aufteilung in kognitive und kommunikative Funktion, wird die SFL-Theorie um Halliday Thema des Seminars werden.

Außerdem hat das Seminar zum Ziel die Kompetenzen im Bereich des Lesens von empirischen Arbeiten zu stärken und potentielle Möglichkeiten für weitere Vertiefungen wie einer Bachelor- oder Masterarbeit anzubieten.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 8-10 X-E0-230 01.04.-12.07.2019

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DHR2_ver1 Didaktik 2 Seminar zur Vertiefung in Mathematikdidaktik Study requirement
Student information
24-DHR3-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe) Didaktisches Seminar zur Vertiefung 1 (2 SWS) Study requirement
Student information
Didaktisches Seminar zur Vertiefung 2 (2 SWS) Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 19
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2019_240383@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_155885691@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, January 8, 2019 
Last update times:
Friday, February 15, 2019 
Last update rooms:
Friday, February 15, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=155885691
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
155885691