250204 Pädagogische Professionalität zwischen sonderpädagogischer Förderung und inklusiver Bildung (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Die Bedeutung inklusiven Handelns in allen Schulformen wächst stetig weiter. In den laufenden Bildungsreformen zur Umsetzung der UN-BRK (Behindertenrechtskonvention) stehen besonders Lehrer/-innen unter hohem Innovations- und Erwartungsdruck. Ihre Professionalisierung stellt einen zentralen Gelingensfaktor zur Umsetzung der Reformen dar. Im Seminar soll daher der Frage nachgegangen werden: Wie kann sonderpädagogische Förderung im Rahmen der Weiterentwicklung von Unterricht mit Blick auf Heterogenität im Kontext der inklusiven Bildungsreformen gestaltet werden? Welche Implikationen hat dies für die Professionalisierung angehender und bereits erfahrener Lehrerinnen und Lehrer?
Neben theoretischen Modellen zur Professionsentwicklung wird im Rahmen einer Zukunftswerkstatt die eigene Profession gedanklich ausgeformt.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Requirements for participation, required level

Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education - Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im SoSe 2019

Bibliography

Eine umfangreiche Literaturliste wird in der Seminarveranstaltung ausgehändigt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP6 Kooperation, Profession und Beratung E1: Professionelle Entwicklung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 53
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2019_250204@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_155864990@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, March 17, 2019 
Last update times:
Thursday, July 4, 2019 
Last update rooms:
Thursday, July 4, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=155864990
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
155864990