260057 Wie verlässlich ist unser moralischer Kompass? Evolutionstheorie und Moralischer Realismus (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Moralische Realisten sind der Ansicht, dass wir moralische Überzeugungen haben, deren Wahrheit oder Falschheit nicht durch unsere Präferenzen, Überzeugungen oder emotiven Einstellungen festgelegt werden, sondern von objektiven moralischen Tatsachen. Diese metaethische Position muss sich von jeher die epistemische Frage gefallen lassen, wie sich unter diesen Umständen unsere moralischen Überzeugungen rechtfertigen lassen sollen, und der Position skeptisch gesonnene Philosophen haben von jeher versucht, vermittels von erkenntnistheoretischen Überlegungen den Moralischen Realismus als verfehlt zu erweisen.

Eine gegenwärtig intensiv diskutierte Argumentationsstrategie stützt sich auf evolutionary debunking arguments. Argumente dieser Art sollen den epistemischen Status unserer moralischen Überzeugungen mithilfe evolutionstheoretischer Überlegungen untergraben. Die Grundidee ist, dass wir gute Gründe haben, anzunehmen, dass die mentalen Mechanismen, die zu unseren Werturteilen führen, zur inklusiven Fitness unserer Art beigetragen haben. Wenn das so ist, scheint der Zweck dieser Mechanismen jedoch das Erhöhen von Überlebens- und Reproduktionschancen zu sein. Dieses Ziel würden diese Mechanismen auch erreichen, wenn unsere moralische Realität komplett anders wäre. Die Konsequenz ist, dass wir skeptisch gegenüber unseren moralischen Urteilen bleiben sollten, da sie möglicherweise zwar evolutionär nützlich doch falsch sind.

In diesem Seminar wollen wir uns anschauen, wie viel an diesem Argument dran ist. Zuerst betrachten wir klassische Darstellungen des moralischen Realismus, bevor wir uns im zweiten Teil Vertreter des evolutionary debunking anschauen. Der letzte Teil des Seminars beschäftigt sich mit zeitgenössischen Antworten von moralischen Realisten auf evolutionary debunking.

Bibliography

Zur Einführung:

• Sayre-McCord, Geoff, "Moral Realism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2017/entries/moral-realism/>.
• FitzPatrick, William, "Morality and Evolutionary Biology", The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2016 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/spr2016/entries/morality-biology/>

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
26-GL_PDG Grundlagen Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP2_ME Hauptmodul PP2: Metaethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP5_ET Hauptmodul TP5: Erkenntnistheorie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP6_PG Hauptmodul TP6: Philosophie des Geistes Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
You have to prove your participation by entering a passcode.
Details zeigen / Enter passcode
Address:
WS2018_260057@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_144985656@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
11 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, October 17, 2018 
Last update times:
Wednesday, September 26, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, September 26, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=144985656
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
144985656