Wer gilt als „Ausländer/in“ in den deutschen Gesellschaften im 19. und 20. Jahrhundert, wann, warum und mit welchen Folgen? Wie werden Fremdsein und Nicht/Zugehörigkeit definiert, kulturell, konfessionell, sozial, rechtlich oder politisch? Das Seminar wird sich mit diesen Fragen beschäftigen, aber auch mit theoretischen Überlegungen zum Thema von Zugehörigkeit und Ausschluss. Die Diskussion stützt sich auf Sekundärliteratur und ausgewählte Quellen.
Zygmunt Baumann, Ambivalenz und Moderne. Das Ende der Eindeutigkeit, Hamburg 2005. Deniz Göktürk, David Gramling, Anton Kaes (eds.), Germany in Transit. Nation and Migration, 1995-2005, Berkeley usw: University of California Press, 2007.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
22-4.3 Mastermodul Geschichtswissenschaft: Moderne
4.3.2 |
Masterseminar Moderne | Graded examination
|
Student information |
22-M-4.3 Mastermodul Moderne
4.3.2 |
Masterseminar | Study requirement
Graded examination |
Student information |
22-M-4.4.1 Profilmodul "Geschichte der europäischen Moderne"
4.3.2 |
Masterseminar | Study requirement
Graded examination |
Student information |
22-M-4.4.7 Profilmodul "Sozial- und Wirtschaftsgeschichte"
4.3.2 |
Masterseminar | Study requirement
Graded examination |
Student information |
22-M-4.5 Forschungsmodul
4.3.2 |
Masterseminar | Student information | |
- | Graded examination | Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: