240374 Rechenschwäche in der Grundschule - Diagnose und Förderung (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

In diesem Seminar soll die prozessbezogene Kompetenz „Problemlösen/kreativ sein“ vertieft in den Blick genommen werden.
Hierzu werden Themen wie das Problemlösen, mathematische Kreativität und die Vernetzung dieser zwei Bereiche, typische Problemlöseaufgaben und der Umgang mit diesen, sowie die Beobachtung dieser Kompetenzen gemeinsam erarbeitet werden. Dabei sollen Sie vor allem Gelegenheit bekommen, selber vielfältige Problem- und Kreativitätsaufgaben zu lösen und diese dann für die Grundschule zu adaptieren.
Kern des Seminars wird es deshalb sein, dass Sie im Rahmen ihrer Studienleistung in Tandems eine Unterrichtsstunde zu einer Problemlöseaufgabe an einer Grundschule zwischen den Sitzungsblöcken im April/Mai und Juni durchführen. Diese wird im Seminar in den Sitzungen im November zusammen geplant und vorbereitet sowie in der Sitzung im Januar reflektiert und nachbereitet. Für eine Prüfungsleistung kann diese Unterrichtsstunde dann im Umfang einer Hausarbeit schriftlich ausgearbeitet werden.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Didaktische Studien Mathematik Wahlpflicht 3 aktive Teilnahme GS und HS

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2018_240374@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_133538852@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, December 17, 2018 
Last update times:
Tuesday, August 28, 2018 
Last update rooms:
Tuesday, August 28, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=133538852
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
133538852