250091 Professionelles Handeln in pädagogischen Kontexten (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Das Seminar gliedert sich in drei Schwerpunkte: Zunächst wird es darum gehen entlang der "Antinomien professioneller Praxis", pädagogische Grenzsituationen aufzuzeigen und Bearbeitungskorridore zu entwickeln. Daran knüpft sich im zweiten Teil die Er- und Bearbeitung individueller pädagogischer Konzepte für die eigene spätere Berufspraxis an, die in Form von Projektgruppen erarbeitet und präsentiert werden. Im dritten Schritt geht es dann darum, die entwickelten Konzepte auf Ihre Tragfähigkeit hin zu überprüfen.
In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Bibliography

Helsper, W. (2000): Antinomien des Lehrerhandelns und die Bedeutung der Fallrekonstruktion – Überlegungen zu einer Professionalisierung im Rahmen universitärer Lehrerausbildung. In: Cloer, E., Klika, D., Kunert. H. (Hrsg.): Welche Lehrer braucht das Land? Notwendige und mögliche Reformen der Lehrerbildung. Weinheim und München.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi5 Education and Teaching: Study in the Professional Field Berufsfeldbezogene Praxisstudie Erziehen und Unterrichten E1: Professionelles Handeln in der Schule Study requirement
Student information
25-BiWi5_ISP Education and Teaching: Study in the Professional Field Berufsfeldbezogene Praxisstudie Erziehen und Unterrichten E1: Professionelles Handeln in der Schule Study requirement
Student information
25-BiWi5_a Education and Teaching Erziehen und Unterrichten Professionelles Handeln in pädagogischen Kontexten Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die regelmäßige Teilnahme an den ausgewiesenen Plenumssitzungen wird als verbindlich vorausgesetzt. Die Bescheinigung einer Studienleistung erfolgt u.a. durch die Erstellung sowie Präsentation eines eigenen pädagogischen Konzeptes im Umfang von ca. 1200 Wörtern und aktive Mitarbeit in einer Kleingruppe (nicht mehr als 5 Teilnehmer*innen) = 5 LPs.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 89
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2018_250091@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_133053835@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, September 26, 2018 
Last update times:
Wednesday, November 21, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, November 21, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 4
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=133053835
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
133053835