270037 Vertrauen und Misstrauen (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

In diesem Seminar werden theoretische und empirische Beiträge der Sozialpsychologie zu Vertrauen und Misstrauen erarbeitet. Die Grundlage bildet englischsprachige Primärliteratur, beispielsweise aus den Bereichen:
• Vertrauen in der sozialen Wahrnehmung und Urteilsbildung
• Determinanten und Konsequenzen von Vertrauen und Misstrauen (z.B. Vertrauen und Täuschung; Person-Situation-Interaktion; Vertrauen & Macht)
• Misstrauen als kognitives Mindset
• Vertrauen in interpersonalen und Intergruppenbeziehungen
Angewandte Forschung (bspw. Vertrauen im Marketing, in die Politik, in Verhandlungen) und Beiträge und Methoden an der Schnittstelle zur Verhaltensökonomik finden ebenfalls Berücksichtigung.

Requirements for participation, required level

Teilnahmebegrenzung: Maximal 30 Studierende.

Ein gutes Verständnis englischer Texte wird vorausgesetzt, da die dem Seminar zugrunde liegende Literatur auf Englisch verfasst ist. Unterrichtssprache ist Deutsch.

Bibliography

Bitte beachten Sie, dass diese Literaturangaben nur selektiv sind und Änderungen/Ergänzungen unterliegen.
Dunning, D., Anderson, J. E., Schlösser, T., Ehlebracht, D., & Fetchenhauer, D. (2014). Trust at zero acquaintance: More a matter of respect than expectation of reward. Journal of Personality and Social Psychology, 107(1), 122-141.
Effron, D. A., & Miller, D. T. (2011). Reducing exposure to trust-related risks to avoid self-blame. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(2), 181–192.
Evans, A. M., & Krueger, J. I. (2015). The edge of trust: An introduction. Social Cognition, 33(5), 359–367.
Ferrin, D. L., Bligh, M. C., & Kohles, J. C. (2008). It takes two to tango: An interdependence analysis of the spiraling of perceived trustworthiness and cooperation in interpersonal and intergroup relationships. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 107(2), 161–178.
Gollwitzer, M., Rothmund, T., & Süssenbach, P. (2013). The Sensitivity to Mean Intentions (SeMI) Model: Basic Assumptions, Recent Findings, and Potential Avenues for Future Research. Social and Personality Psychology Compass, 7(7), 415–426.
Kleiman, T., Sher, N., Elster, A., & Mayo, R. (2015). Accessibility is a matter of trust: Dispositional and contextual distrust blocks accessibility effects. Cognition, 142, 333-344.
Mayo, R. (2015). Cognition is a matter of trust: Distrust tunes cognitive processes. European Review of Social Psychology, 26(1), 283–327.
Righetti, F., Balliet, D., Visserman, M., & Hofmann, W. (2015). Trust and the suppression of emotions during sacrifice in close relationships. Social Cognition, 33(5), 505-519.
Weiss, A., Burgmer, P., & Mussweiler, T. (2018). Two-faced morality: Distrust promotes divergent moral standards for the self versus others. Personality and Social Psychology Bulletin.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-M-G Grundlagen und Anwendung: Personal- und Angewandte Sozialpsychologie G.2 Aufbauseminar zur Personalpsychologie oder Basisseminar zur Angewandten Sozialpsychologie Study requirement
Student information
G.3 Vertiefungsseminar zur Personalpsychologie oder zur Angewandten Sozialpsychologie Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt I    
Geschlechterforschung in der Lehre    
Studieren ab 50    

3 ECTS ("Studienleistung") werden vergeben für: regelmäßige Teilnahme, Lektüre der Literatur (ggf. inkl. Vorbereitung von Aufgaben), aktive Beteiligung an Diskussionen. Jede(r) TeilnehmerIn bereitet außerdem alleine oder in Kleingruppen einen Beitrag zur Veranstaltung vor (bspw. Impulsvortrag, Gruppenarbeit, …)

E-Learning Space
E-Learning Space
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2018_270037@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_129118354@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, October 4, 2018 
Last update times:
Friday, July 20, 2018 
Last update rooms:
Friday, July 20, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=129118354
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
129118354