690003 Didaktik des Sachunterrichts (V) (SoSe 2018)

Contents, comment

Didaktik fragt mit einem 'Warum' nach Begründungszusammenhängen. Dementsprechend geht es in der einführenden Vorlesung darum, zu erkunden, welche Absichten mit dem Fach Sachkunde verfolgt werden, in welchen bildungspolitischen Zusammenhängen das Fach betrieben wird, welche Fachbezüge es rahmen und nach welchen Prämissen es unterrichtet werden kann bzw. sollte. In welcher Weise die Forschungsdisziplin einer Didaktik des Sachunterrichts das Fach reflektiert und wie das auf das Unterrichten zurückwirkt ist ebenso Gegenstand wie ein Blick auf die Geschichte des Sachunterrichts. All das soll Impuls sein, darüber nachzudenken, was Sachunterricht eigentlich ist, sein kann und sein sollte.

Requirements for participation, required level

Es sind keine Vorkenntnisse nötig, nur Neugier und die Bereitschaft zum Mitdenken werden vorausgesetzt.

Bibliography

Ludwig Duncker / Walter Popp: Kind und Sache. Zur pädagogischen Grundlegung des Sachunterrichts, Weinheim 2004.
Eva Gläser (Hg.): Sachunterricht im Anfangsunterricht: Lernen im Anschluss an den Kindergarten, Baltmannsweiler 2011.
Andreas Hartinger / Kim Lange: Sachunterricht - Didaktik für die Grundschule, Berlin 2016.
Joachim Kahlert: Der Sachunterricht und seine Didaktik, Bad Heilbrunn 2016.
Joachim Kahlert / Maria Fölling-Albers: Handbuch Didaktik des Sachunterrichts, Bad Heilbrunn 2015.
Dietmar von Reeken (Hg.): Handbuch Methoden im Sachunterricht, Baltmannsweiler 2014.
Dagmar Richter: Sachunterricht - Ziele und Inhalte: ein Lehr- und Studienbuch zur Didaktik, Baltmannsweiler 2009.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Examinations

Date Time Format / Room Comment about examination

Show passed examination dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
69-SU1 Einführung in den Sachunterricht Didaktik des Sachunterrichts Student information
- Ungraded examination Student information
69-SU1_a Einführung in den Sachunterricht Didaktik des Sachunterrichts Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Im SoSe 2018 bezieht sich die Klausur auf den Modulteil Einführungsvorlesung.

E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
SS2018_690003@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_119679252@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, December 12, 2017 
Last update times:
Monday, September 3, 2018 
Last update rooms:
Monday, September 3, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
lecture (V) / 2
Department
BiSEd Bielefeld School of Education
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=119679252
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
119679252