230394 Schulromane im Unterricht (S) (SoSe 2009)

Contents, comment

Die Moderne um 1900 bringt eine ganze Reihe von Texten hervor, die von dem Versagen (in) der Schule handeln. Folgt man den überaus erfolgreichen Romanen von Hesse, Musil, Mann u.a., dann sehen sich sensible und musisch begabte Schüler dem Druck verständnisloser Lehrer ausgesetzt. Sie etablieren damit ein seitdem immer wieder abrufbares Bild vom Schulunterricht, für das es im 19. Jahrhundert kaum literarische Vorbilder gibt. Im Seminar sollen die literarischen und pädagogischen Veränderungen untersucht werden, die zur Entstehung der Schulromane führen. Die Analyse ausgewählter Romane soll dann überleiten zu Unterrichtsentwürfen.

Bibliography

Zur Einführung:
York-Gothart Mix, Die Schulen der Nation: Bildungskritik in der Literatur der Moderne, Stuttgart und Weimar 1995.
Eva Geulen und Nicolas Pethes (Hrsg.), Jenseits von Utopie und Entlarvung. Kulturwissenschaftliche Untersuchungen zum Erziehungsdiskurs der Moderne, Freiburg i.Br. 2007.

Zur vorherigen Lektüre (Auswahl) empfohlen:
Emil Strauß, Freund Hein. Eine Lebensgeschichte
Hermann Hesse, Unterm Rad. Erzählung
Thomas Mann, Buddenbrooks. Verfall einer Familie (11. Teil, 2. Kapitel)
Heinrich Mann, Professor Unrat oder das Ende eines Tyrannen
Robert Musil, Die Verwirrungen des Zöglings Törleß. Roman
Alfred Andersch, Der Vater eines Mörders. Eine Schulgeschichte
Heinrich Spoerl, Die Feuerzangenbowle.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 18-20 C5-141 14.04.-24.07.2009

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3L   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L   2/5  
Germanistik (GHR) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3L   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3L   2/5  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 23
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2009_230394@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_10468387@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, January 26, 2009 
Last update rooms:
Monday, January 26, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=10468387
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
10468387